Fornyet aktivitet for Aker Yards gruppen

Aker Yards i Wismar leverte i desember containerskipet Conti Ariadne som går inn på charter til franske CMA CGM. Skipet er 204m langt og på 30.750 dwt og har kapasitet for 2127 containers med 400 reefer plugger.
Etter en heller mager periode på ettersommeren, er det etter hvert blitt mer fart over sakene for verftsgrupperingen, og en viktig begivenhet i nyhetsbildet var 39,2% aksjekjøpet av STX i Sør-Korea.

STX må ut med $800 millioner for aksjene. Selskapet har for øvrig interesser i blant annet STX Shipbuilding, STX Engine, STX Pan Ocean, STX Heavy Industries, STX Energy og STX Construction med $8,3 milliarder i omsetning i 2006.

coastal_lng_ferry_828946355.jpgFerger for Tide
I slutten av oktober ble det kunngjort at Tide Sjø AS hadde bestilt tre ferger som skal operere strekningen Oslo – Nesodden. Prisen er cirka Euro 45 millioner, og fergene skal bygges ved Lorient verftet i Frankrike. Alle fergene skal leveres i første halvår 2009 og får kapasitet for 600 passasjerer og skal utrustes med LNG fremdriftssystem.
Lorient har allerede bygget åtte ferger for svenske, greske og franske oppdragsgivere, men dette blir de første med gassfremdrift.
Fergene er av MM 49 PE design med lengde på 49,9 meter og bredde 12,2 meter. De skal operere med fart på 12 knop.

Endelig containerskip
Etter en lang pause har Aker Yards i Tyskland igjen sikret seg ordrer for containerskip. Reederei F. Laeisz GmbH i Rostock bestiller seks skip av Aker CS 2800 typen som totalt skal koste cirka Euro 245 millioner. Leveringene skal finne sted mellom fjerde kvartal 2009 og tredje kvartal 2010. Aker Yards har tidligere levert fire containerskip til rederiet.
I pakt med tiden skal Aker CS 2800 typen bygges under slagordet Smart – Green – Efficient. Her tas hensyn til tekniske løsninger, beskyttede bunkerstanker og effektivt “ballast water management”.
Skipene får dimensjoner 225 x 29,8 m lengde x bredde, ca. 38.670 t deadweight og med kapasitet for 2.790 teu med 400 feu reefer sockets. Hovedmaskineriet er type MAN B&W 7L70MC-C med ytelse 21.770 kW som gir service speed på 22 knop.

Flere supplyskip
Det var interessant at japanske "K" Line Offshore kom til Norge for bygging av fire Platform Supply Vessels, og enda mer interessant for Aker Yards at rederiet valgte et Aker Yards design, nemlig PSV 06 CD (94,9x20m LxB – 5,100 dwt – 8.800 kW fremdriftsmaskineri).
Totalprisen kommer på cirka NOK 1,4 milliarder, og leveringene skal skje fra fjerde kvartal 2010 til tredje kvartal 2011. Skrogene bygges i Romania.
"K" Line er på full fart inn i offshore markedet med disse fire ordrene samt tidligere ordre for to ankerhandlere av Aker AH 12 design.

AH04CD_568762409.jpgErklærer opsjon
DOF Installer ASA har erklært den siste opsjonen i kontrakten med Aker Yards som ble meddelt i første kvartal 2007 for bygging av 2 opsjon 2 skip. Det er her snakk om et avansert konstruksjons- og ankerhåndteringsfartøy. Estimert prosjektkostnad for dette fjerde skipet er ca. NOK 765 millioner.
Skipet skal leveres første halvdel av 2011, er av Aker AH 04 CD design og er utviklet av Aker Yards Project. Fartøyet får 300 tonn bollard pull, en 500 tonns vinsj og innredning for 90 personer. Lengde er 108 meter og bredde 24 meter. Skroget skal bygges i Romania og blir utrustet i Norge.

DEL