«FOB TRIM» – Nyskapning til nytt fartsområde

Fra siden ser det ut som en vanlig båt, forfra viser det seg at det egentlig er en trimaran. En skinnende, slank, nesten futuristisk aluminiumskonstruksjon med ett hovedskrog og to smale ”utriggere”. Sideskrogene er så smale, nesten som kniver, at de neppe kan ha annen funksjon enn å stabilisere fartøyet.

Av Svein Mogan

145FOB_Trim_2_364062547.jpg– Farkosten, som har fått navnet “FOB Trim”, er en nyskapning som vi har utviklet i samarbeid med designfirmaet BJ Maritime i Ringkøbing, forteller H.P. Kristensen, administrerende direktør ved det danske verftet AS Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri. – Oppdraget fra rederiet, Offshore Windservice, eid av Fredrik Odfjell, var å skape et offshore forsynings- og servicefartøy som skulle betjene vindmøller til havs, et helt nytt fartsområde som krevde nytenkning. Et nytt fartøykonsept måtte utvikles til oppgaven med å frakte personell og reservedeler til og fra de store vindfarmene langt til havs.
Kristensen forteller at rederiets krav spesifiserte at nyskapningen skulle kunne seile minimum 18 knop i vindstyrke Beaufort 1, og kunne operere ufortrødent i vindforhold opp til Beaufort 4 – 5. Dessuten skulle det ha stor dekksplass og plass til 12 personer i passasjersalongen som er plassert på hovedskroget, delvis nedsenket. Broen ligger i forkant av overbyget. – Skrogformen gjør at passasjerene får en behagelig reise, ettersom fartøyet ikke er utsatt for bunnslag og rulling, forteller Kristensen. Og legger til at for å dempe rullingen ytterligere, er det dessuten utstyrt med en rulledempingstank. FOB TRIM ble overlevert til rederiet i februar 2007, og har siden gjennomgått omfattende prøver som har resultert i diverse modifiseringer.
Disse modifikasjonene har ført til at fartøyet under testing utenfor kysten av Nederland før jul, oppnådde toppkarakterer. For å kunne holde posisjonen mot vindmøllene under alle strøm- og vindforhold, har verftet etter testing bygget om sidepropellanlegget til et hydraulisk aggregat som kan senkes ned under skutebunnen og holde skuta mot vind og sjø uansett i hvilken retning det blåser.
Fenderen i baugen er et kapittel for seg. H.P. Kristensen forteller at gummien ikke måtte være for hard slik at fartøyet spretter vekk fra vindmøllen ved anløp; ei heller må den være så myk at et litt ”brutalt” anløp slår igjennom og gjør skade på fartøy og vindmølle.
– Det ideelle er at den setter baugen mykt mot vindmølleskaftet, og at fenderen har såpass stor friksjon at den ikke sklir opp og ned langs styringsskinnene, forklarer Hans Anton Holm, verftets prosjektleder. – Det tok lang tid og mange tester før vi fant frem til en fender som oppfylte alle krav rederiet stilte til den, forteller han. “FOB Trim” er nå i full sving med å løse sine oppgaver fra basen i Ijmuiden, Nederland.
Skulle planene om en norsk vindfarm langt til havs bli en realitet, er Fredrik Odfjells nye servicefartøykonsept i en ideell posisjon til å serve vindmøllene langt til havs.

Hoveddata
Byggenr. 106
Lengde 23,72 m
Bredde 7,40 m
Dybde til hoveddekk 3,71 m
Dypgående midtskips 1,90 m
Klasse(kun skroget)
Lloyds Register +100A1 SSC Cargo A (Trimaran) G2 Service Area
Brutto tonnasje 81,8 t
Netto tonnasje 24,5 t

Fartøyet som skal transportere mannskap og reservedeler til/fra vindmølleparker, har et CAT hovedmaskineri type C32,12-cyl., 4-stroke som yter 1045 kW. Motoren driver en Hundested propell via et Hundested gear CPG 50/400. Til strømproduksjon er det en Vetus GHS 14 dieselgenerator.
Styremaskineri er type Scan Steering, og Hundested FT3A baugthruster på 100 hk gjør manøvreringen enklere.

DEL