Fjord Line bygger to moderne cruiseferger for trafikken på de to linjene mellom Norge og Danmark. Skipene skal hete MS “Stavangerfjord” og MS “Bergensfjord”.

Fjord Lines nye cruiseferger skal hete MS “Stavangerfjord” og MS “Bergensfjord”

De nye cruisefergene til Fjord Line får navnene “Stavangerfjord” og “Bergensfjord”.– Førstkommende mandag starter salget av billetter for reisende med bil som vil være med på jomfruturen med MS “Stavangerfjord” mandag 1. oktober neste år, opplyser administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fjord Line setter det første av de nye skipene i ordinær drift når sommersesongen neste år er avsluttet. Klokken 08.00 mandag 1. oktober legger nåværende MS “Bergensfjord” til kai i Bergen for siste gang og seks timer senere legger nye “Stavangerfjord” ut på sin første ordinære tur til Risavika ved Stavanger, Hirtshals og Langesund. Om lag seks måneder senere blir nye “Bergensfjord” satt inn på den samme ruten, og Fjord Line vil da kunne tilby daglige avganger på samme klokkeslett fra samtlige havner på linjer mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals og mellom Hirtshals og Langesund.
Det er styret i Fjord Line som har gitt cruisefergene navn. – Vi anløper begge de store byene på Vestlandet, og av den grunn er det naturlig å gi skipene navn som knytter dem til våre største havner. Men navnene representerer også en skipsfartshistorie vi ønsker å ta videre til en ny tid, fremholder Fardal.
Navn med historisk sus
DS “Stavangerfjord” var et av skipene til Den Norske Amerikalinje A/S (NAL), og ble satt i trafikk i april 1918. Skipet seilte til New York men på grunn av 1. verdenskrig kom det ikke til Bergen før i september samme år. Under 2. verdenskrig ble skipet beslaglagt av tyskerne, men etter krigen krysset den gamle damen Atlanterhavet trofast helt frem til 1964 da hun ble solgt og hugget opp.
Den Norske Amerikalinje hadde to skip som het “Bergensfjord” i løpet av rederiets historie. Det første seilte fra 1913 til 1946 og det andre ble satt i drift i 1956. NAL solgte dette skipet i 1971 og det hadde deretter flere eiere. Blant disse var Teigen-familien, dagens hovedaksjonærer i Fjord Line, som eide skipet i syv år på 1970-tallet. Da het skipet “Rasa Sayang” og ble benyttet til cruisefart i Sørøst-Asia, med Singapore som base.
“Bergensfjord” er også navnet på skipet Fjord Line nå har i drift på linjen mellom Vestlandet og Danmark, og som fases ut når den første av nye cruisefergene er seilingsklare.
Per Krohg-maleri frem fra glemselen
- I restauranten på “Bergensfjord” som seilte i Amerika-fart hang det et maleri av Per Krohg på over fire ganger syv meter. Dette maleriet; “Drømmens reise“ tok Teigen-familien vare på før skipet ble solgt videre for over tretti år siden. Det vakre maleriet, som har vært lagret i Egersund, ønsker vi nå å restaurere og plassere i en trappeavsats på nye “Bergensfjord”, forteller salgs- og markedsdirektør Eva Mellgren.

Hun fremholder at selv om de nye cruisefergene blir store og moderne så har man lagt vekt på at interiøret skal ha et intimt preg. – Som passasjer skal man kunne fornemme den hyggelige, litt romantiske stilen som kjennetegnet de gamle Amerika-båtene, sier Mellgren.
Ny æra med nye cruiseferger
De nye skipene bygges av Bergen Group Fosen og vil representere en helt ny æra for fergetrafikken mellom Norge og EU, både med hensyn til størrelse og komfort. De nye cruisefergene blir på 3.900 dødvekttonn og får en lengde på 170 meter. Hvert skip vil ha 306 lugarer, hvorav en stor andel suiter, og vil ha plass til 1.500 passasjerer. På lastedekkene skal det kunne rulle inn 600 personbiler, eventuelt et lavere antall i kombinasjon med vogntog og cargo.

MS “Stavangerfjord” og MS “Bergensfjord” skal innredes med spisesteder, butikker og salonger som kombinerer behovene til cruisegjester og reisende som seiler en definert transportetappe på en god måte. Fjord Lines samarbeid med Gastronomisk institutt vil bidra til flotte menyer og en økt standard på cruisereiser mellom Norge og kontinentet.