Farvel med The grand old lady ”QUEEN ELIZABETH 2”

Denne sommeren har cruisedestinasjoner i Norge tatt farvel med ”The grand old lady” – ”QUEEN ELIZABETH 2”. Snart setter hun kursen for sandkassen Dubai for å bli hotellskip, enn så lenge.

Kjølen ble strukket ved John Brown skipsverft i Clydebank i Skottland i 1965. I september 1967 ble skipet døpt av dronning Elisabeth II, men det er ikke hun som har gitt skipet navnet. Cunard Line hadde hatt et skip med navnet RMD ”Queen Elizabeth”. Navnet fikk hun fra Elizabeth Bowes-Lyon, som var gift med kong Georg VI, og som vi kjenner som dronningmoren. Det var også dronningmoren som ga navnet til ”Queen Elizabeth 2” da skipet ble døpt av hennes datter dronning Elisabeth II i 1967.
For å skille navnene fra hverandre, og for å vise at skipet ikke hadde tatt navnet etter dronningen, valgte man å bruke arabertallet 2 i stedet for romertallet II i skipsnavnet. Hun ble bygget for å krysse Atlanterhavet og kostet 29 millioner pund. Siden jomfruturen 2. mai 1969 har rederiet brukt 450 millioner pund på å oppgradere skipet til hele tiden å tilfredsstille kravene fra kresne cruisepassasjerer.
QE2, som skipet ofte omtales, er 293 meter langt, og tar 1778 passasjerer. Hun har en besetning på 1016. Til sammenligning var S/S ”Norway” 315 meter lang med passasjerkapasitet på 2032.

827QE2_2_337063411.jpg

The grand old lady

Få andre passasjerskip har hatt samme status i folks bevissthet som ”Queen Elizabeth 2”. Hun ble satt inn i cruisetrafikk etter at flyene utkonkurrerte de flotte Atlanterhavsdamperne som bl.a. S/S ”France” som etter hvert ble S/S ”Norway”.
QE2 er fortsatt verdens raskeste passasjerskip. Ifølge rederiet er toppfarten 32,5 knop. Hun går raskere akterover enn de fleste andre cruiseskip kan gå forover. Farten akterover er oppgitt til å være 20 knop.

827QE2_3_976309080.jpg

Atlanterhavets blå bånd

I juni 1970 satte skipet fartsrekord fra Southampton til New York. Hun krysset Atlanterhavet på 3 døgn, 20 timer og 42 minutter. QE2 har i løpet av sine 40 år fraktet over 2 millioner passasjerer. Hun har en utseilt distanse på hele 5,5 millioner nautiske mil, som tilsvarer 13 ganger fram og tilbake til månen. Ikke noe annet skip har tilbakelagt en slik distanse. Det er kanskje enklere å forholde seg til at hun har tilbakelagt en distanse som tilsvarer 254 runder rundt jorda langs Ekvator.
I 1982 ble skipet ombygget til å kunne transportere britiske tropper til Falklandsøyene i Sør-Atlanteren. 3000 soldater og en besetning på 650 frivillige la ut fra Southampton. Etter den ekspedisjonen ble hun igjen oppgradert for å ta imot cruisepassasjerer. I 1992 måtte skipet evakueres etter at det gikk på grunn utenfor Massachusetts, ellers har hun vært et lykkelig, men kostbart skip å drive for Cunard. I 1995 gikk skipet ut fra New York for å krysse Atlanterhavet for 1000. gang.
Etter å ha vært Cunard Lines flaggskip siden jomfruturen i 1969 overlot hun den betegnelsen til rederiets nyeste skip, ”Queen Mary 2” den 25. april 2004. En dronning var abdisert.

*

Under Nordsteam 2008 i august i Stavanger, (Se egen artikkel) forlot hun Stavanger som hun har besøkt flere ganger årlig, for siste gang. Flere hundre lystbåter og alle veteranskipene fulgte hun ut byfjorden. Aldri har vi sett så mange av QE2’s passasjerer stå rekkelangs når hun forlot en norsk by, de må ha fått et minne for livet. Tusenvis av skuelystne sto langs kaiene for å ta farvel med henne. Når hun kom med sine siste tre støt i et horn med en så dyp bass at det fryser nedover ryggen på en, ja da er det høytid.
TAKK FOR ALLE FINE BESØK LANGS NORGES VAKRE KYST, DET KLEDDE DETTE VAKRE SKIPET

Arne.sollesvik@lyse.net
Kilder: Cunard/Stavanger Aftenblad

DEL