DNV GL analytiker Jakub Walenkiewicz på ERFA 2016.

ERFA 2016: Syndene gjentar seg

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I dag har bransjeorganisasjonen Norske Maritime Eksportører (NME) sjøsatt sin årlige ERFAringskonferanse. Arena er Bergen, dagen er blytung som offshore-markedet.

ERFA er et Mekka for utstyrsindustrien, her presenteres praktiske, juridiske og markedsmessige problemstillinger. Høydepunktet så langt første dag er analytikeren Jakub Walenkiewicz fra DNV GL. Han dro gjennom ERFAs faste Markedsbetraktninger, et outlook på verdens skipsmarkeder. Hans konklusjon på 2015: Lite ble som forventet, mye langt verre.

Hele 2083 byggekontrakter er oppgitt world wide. Men Jakub tror tallet er 20 prosent lavere. Uansett er det en betydelig overproduksjon, altså er rekke skip i loopen som ender ut i ingen beskjeftigelse.

Det som styrer fremtiden er ofte det som faller utenfor gjennomsnittet – det uforutsigbare. Bare se på kontraheringstakten av OSVs ved norske verft og fallet i oljeprisen – ingen så det komme, selv ikke ekspertene.

Vi gjengir i kortform noen av poengene hans: For Cruide oil tankers var 2015 et fantastisk år, underforstått i denne forsamling gode markedsmuligheter. Product tankers opplevde gode tider i fjor og nybygg absorberes godt. Til tross for stor produksjon og forbruk av gass, er det et utsatt marked for LNG carriers rederiene. Verdens ordrebok for Bulk carriers er på 250 mill. dwt, og det preger markedet. Skipene selges billig. Markedet for container skip har høy grad av gjentagelse; overkontrahering og konsollidering – om igjen og om igjen. Svake rater presser markedet. Hva skjer med den ”gamle” panmax-flåten?

Så kom tema offshore, og det ble dønn stille i salen. Alle er påvirket av den lave oljeprisen.

Den daglige overproduksjonen av olje, er egentlig ikke mer enn en VLCC last. Men er det nok til å begrunne prisstupet? Likevel er det overproduksjonen som senker prisene, og aktivietsnivået. Problemene speiles direkte i den norske ordreboken, hvor rederier, finansiering og verftene arbeider hektisk med avtaler om å utsette ferdiggjørelse av påbegynt tonnasje.

Programmet videre

Omfatter innlegg fra Birgit Liodden, Director Nor-Shipping, samt flere foredrag fra Innovasjon Norge. Vi følger opp på www.skipsrevyen.no og i neste utgave av papirutgaven.