Fv:Júlio Cesar Cruz, Sales Manager Koch Metalúrgica, Suzana Sandoval Barros, Country Manager Dreggen do Brasil, Cyrielle Gorini, Sales Engineer Dreggen, samt Luiz Souza, Service Engineer Dreggen.

Dreggen med samarbeid i Brasil

Bergen Group Dreggen tegnet i første halvdel av mars avtale med den brasilianske industriaktøren Koch Metalúrgica om et strategisk samarbeid rundt utvikling og produksjon av offshorekraner til den voksende olje- og gassindustrien i Brasil.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Samarbeidet åpner for store muligheter i et av verdens mest ekspansive og krevende olje og gassmarkeder. Country Manager i Bergen Group Dreggen do Brasil, Suzana Sandoval Barros, har i lengre tid evaulert en rekke selskaper i Brasil for å få i stand et norsk-brasiliansk samarbeid. Et slikt samarbeid er nå formalisert ved et konsortium; Dreggen-Koch, noe som blant annet har påkalt oppmerksomheten hos Petrobras.

– Avtalen med Koch Metalúrgica styrker vår posisjon i dette markedet uten at vi i innledningsfasen er avhengig av egne investeringer eller krevende etableringsperioder. Målet er at vi i fellesskap skal posisjonere oss som en betydelig leverandør av offshorekraner i Brasil, sier adm.dir. Halldor Rongve i Bergen Group Dreggen til Skipsrevyen.

– Gjennom samarbeidet Dreggen-Koch kan vi fra nå av produsere våre kraner i Brasil og dermed umiddelbart innfri kravene til lokalt innhold, påpeker Rongve. – Vi håper gjennom dette å kunne oppnå et lokalt innhold på 60 prosent.

Brasilianske myndigheter urokkelige

Kravet om lokalt innhold er et svært sentralt aspekt ved samarbeidet da brasilianske myndigheter tilsynelatende er urokkelige ved håndhevingen av disse kravene. Erfaringsmessig gjennomføres prosjekter heller over et lengre tidsrom enn å gi slipp på kravet om lokalt innhold.

Det er et byrå tilhørende gruve- og energidepartementet i Brasil, Agência Nacional do Petróleo, Gás Natural e Biocombustíveis – ANP, som er myndighetenes verktøy i håndhevingen og fastsettelsen av de ulike prosentkravene som fremsettes.

I samarbeidet mellom Dreggen og Koch innfris altså kravene umiddelbart, og markedspotensialet synes å være enormt. Rongve og Barros forklarer at det pr. i dag planlegges bygging av 70-80 tankskip, 150 offshorefartøyer, 33 boreskip og i størrelsesorden 60 produksjonsskip – alt i Brasil. I dette voksende markedet vil Dreggen og Koch nå være til stede når det skjer.

Koch Metalúrgica er hjemmehørende i staten Rio Grande do Sul, og har siden etableringen i 1924 blitt en betydelig leverandør av kraner og løfteutstyr til industrien både i Brasil og Latin-Amerika for øvrig. Selv om Koch vil utgjøre produksjonskapasiteten i det nyetablerte samarbeidet, vil selskapet fortsette å produsere produkter også av eget design.

Internasjonal tilstedeværelse

Bergen Group Dreggen har i over ett år vært representert ved sitt datterselskap Bergen Group Dreggen do Brasil, i Rio. Begge selskapene har opplevd betydelig vekst, der teknisk kompetanse, innovasjon og fokus på kontinuerlig produktutvikling har vært en fellesnevner.

Produkter som lanseres som resultat av forente ressurser mellom de to selskapene, vil lanseres som DREGGEN-KOCH.

Det er imidlertid ikke bare ren produksjonskapasitet det nå skal satses på. Slik markedet i dag arter seg i Brasil, er det svært få av aktørene i kranmarkedet som makter å tilby kundene et tilstrekkelig godt serviceprogram lokalt. I Dreggen har man vært i forkant av utviklingen, og kan umiddelbart tilby servicekapasitet i Brasil.

Selskapet har de siste årene generelt arbeidet målrettet med å styrke sin internasjonale tilstedeværelse gjennom etablering av egne salgs- og servicekontorer i Brasil og Singapore. Begge disse etableringene har allerede gitt resulterer i form av kontrakter, blant annet kontrakten på 12 kraner til fire nye Panamax tankskip for Transpetro tidligere i år. Hvis antagelsene om utviklingen av det brasilianske markedet slå til, blir dette bare begynnelsen.