Bytter fra diesel til LNG

Fraktefartøyet “Bergen Viking” skal bytte motorer fra diesel til gass (LNG). Det norske rederiet Bergen Tankers har valgt gassmotorer og -system fra Rolls-Royce for denne oppgraderingen, som vil gjøre skipet både mer miljøvennlig og billigere i drift.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De nye motorene til “Bergen Viking” vil gi eieren et redusert drivstofforbruk på ca. 25 prosent. Samtidig reduseres utslipp av NOx med cirka 85 prosent, CO2-utslippene med ca. 25 prosent, SOx med 100 prosent, og partikkelutslippene blir tilnærmet null, sier Rune Ekornesvåg, salgssjef hos Rolls-Royce i Ålesund.

“Bergen Viking” er en 95 meter lang produkt- og kjemikalietanker som trafikkerer norskekysten. Fartøyet ble levert i 2007, og er en del av Bergen Tankers flåte på seks fraktefartøyer. Ombyggingen til gass er planlagt og finne sted sommeren 2014.

Både rederiet og Rolls-Royce var i perioden 2008 til 2010 blant deltakerne i forskningsprogrammet Nyfrakt i regi av Fraktefartøyenes rederiforening. Her var mulighetene for en mer miljøvennlig skipsfart et sentralt tema, og Rolls-Royce har fulgt opp med å levere gassmotorer til flere typer fartøyer i ettertid.

For et mindre rederi som vårt så er det klart at en slik ombygging innebærer et løft, men vi har fått støtte fra NOX-fondet og vi har klokkertro på at løsningen fra Rolls-Royce skal vise seg lønnsom over tid, sier Kjell Olav Haugland, adm.dir. i Bergen Tankers.

“Bergen Viking” vil operere langs norskekysten i oppdrag for Statoil etter ombyggingen.

– Statoil har samarbeidet med Bergen Tankers over lengre tid, og vi er glade for å kunne ta dette steget videre sammen med rederiet mot en mer miljøvennlig skipsfart. Fartøyet har en høy sikkerhetsstandard, tilbasset sårbare norske kystforhold, sier direktør Ann-Elisabeth Serck-Hanssen, Statoil Shipping and Operations.

Leveringen fra Rolls-Royce inkluderer to Bergen gassmotorer type C26:33L6AG, to gasstanksystem, ACON gass/drivstoff-kontrollsystem og engineering.