Byggekontrakt til Fiskerstrand

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fiskerstrand Verft AS har signert kontrakt på bygging av en ny miljøferge til Boreal Transport Nord AS. Fergen er utviklet av Multi Maritime AS i Førde og har fått design benevnelsen ”MM 61 FE”. Levering av fergen skal skje allerede i slutten av mai 2017.

Rederiet la vekt på miljøaspektet, og valgte derfor en dieselelektrisk lavutslippsferge som har mulighet til å kjøre på biodiesel. Fergen er forberedt for fremtidig utvidelse til hybrid-, plug-in hybrid- eller helelektrisk drift med batteri. Løsningen gir stor grad av fleksibilitet med muligheter for lading av strøm fra land på et nivå som er tilpasset nettilgang og kapasitet.

Fiskerstrand Verft har tidligere bygget seks ferger for Boreal. Tre ferger ble ferdigstilt høsten 2013, den fjerde ble levert i 2014 og den femte og sjette ble ferdigstilt høsten 2015.

Adm.dir. Rolf Fiskerstrand i Fiskerstrand Verft AS sier at han er både stolt og glad over å ha vunnet denne viktige kontrakten i skarp konkurranse med andre verft. - At Boreal nok en gang velger Fiskerstrand Verft er en tillitserklæring for oss, sier han. - Samtidig må vi berømme Boreal for at de også denne gang velger å bygge i Norge og dermed prioriterer og støtter norsk maritim industri.

Å bygge miljøferge for Boreal Transport Nord AS er en spennende utfordring som de ansatte på verftet ser frem til med stor entusiasme. At fergen skal leveres 12 måneder fra kontrakt er unikt for et slikt fartøy og gjør dette til en ekstra spennende utfordring. Men det gjenspeiler vår tro på den erfaringen vi besitter for å finne produksjonsvennlige løsninger for effektiv utrustning og dette fokuseres det på allerede fra vi starter det tekniske arbeidet. Denne gangen har vi valgt å bygge skroget hos vår tidligere partner «Western Baltija Shipyard» i Klaipeda, Litauen hvor vi tidligere har bygget over 30 skrog.

Fiskerstrand ønsker å fremheve kompetansen innen miljøteknologi som er utviklet gjennom leveranser av fire LNG drevne ferger, to LNG drevne fôrbåter samt en biodiesel batteri hybrid ferge som nå bygges. - Denne fergen passer godt inn i Fiskerstrand sin miljøstrategi om å utvikle og bygge fremtidens miljøskip, poengterer Rolf Fiskerstrand.

Adm.dir. Gjermund Johannessen i Multi Maritime er stolt over at Boreal for syvende gang på rad har valgt å kontrahere en ferge utviklet av Multi Maritime. - Det har vært en spennende prosess der utfordringen vi fikk fra rederiet var; ferge forberedt for morgendagens miljøteknologi med kortest mulig byggetid. Det er svært gledelig at denne utfordringen nå realiseres. Multi Maritime skal i fortsettelsen levere en komplett prosjektdokumentasjon og tegningspakke. Vi er godt i gang slik at produksjonen nå kan starte kjapt, avslutter Gjermund Johannessen.

Konseptet er utviklet av Multi Maritime AS og er i nært samarbeid tilpasset Boreal Transport Nords krav, ønsker og behov. Den nye fergen blir energieffektiv og vil få gode sjø- og manøveregenskaper. Fergen er utviklet for å kunne møte nye krav til lavutslippsteknologi og nullutslippsteknologi på en enkel og svært fleksibel måte.

Fergen har følgende hoveddimensjoner: Lengde 66,4 meter, bredde 14,2 meter, pax. kapasitet 199 og 50 pbe.