Boa avbestiller – NorYards-sjefen kommenterer

Ill.foto AHTS "Boa Jarl" overtatt av fra Noryards Fosen i juni i år. Omtalt i Skipsrevyen 6/2015. Foto Asle Strønen

 

BoaIMR AS, et datterselskap i Boa Offshore Group i Trondheim der Boa er majoritetseier, har sendt kanselleringsnotis for et IMR/OCV-skip som rederiet har kontrahert ved NorYards Fosen AS.

Boa vil kreve tilbakebetalt forskuddsbetaling til verftet inkludert renter i overenstemmelse med kontraktsbetingelsene. Det er også sent notis om mulig garantiansvar til garantist(ene). Leveringsdato for skipet var mars 2017, skriver BOA i en børsmelding. Etter hva Skipsrevyen kjenner til skulle skipet ha kostet rundet 700 millioner kroner å bygge. Skroget skulle bygges ved Tersan-verftet i Tyrkia og slepes til Fosen for utrustning og ferdiggjøring i midten av 2016.

Børsmeldingen sier intet om grunnen til kanselleringen. Da skipet ble bestilt ble det også offentliggjort opsjoner på to tilsvarende skip fra Boa ved Fosen-verftet.

– Dette kom som en bombe  for oss, sier adm.dir. Ivar Hanson ved NorYards til www.skipsrevyen.no. – Vi er helt i rute når det gjelder fremdriften på byggingen i Tyrkia og forberedelsene ved Fosen-verftet. Så det er ikke her problemene ligger, sier Hanson.

Han opplyser at han nå arbeider med å få eierne på begge sider i saken i dialog, det vil si Boagruppen og NorYards eiere. – Vi regner med å komme ut med mer informasjon tirsdag. Før det skal vi se på konsekvensene av en kansellering. Vi er uten andre faste ordrer så en avbestilling vil være katastrofalt for Fosen. Vi skal også vurdere om vi skal bestride kanselleringen, sier Hanson.

Han antyder overfor www.skipsrevyen.no at det er uenighet mellom eierne i denne saken. Det er derfor at løsningen må komme fra det hold. Han ønsker imidlertid ikke å si hva uenigheten går ut på, og viser til informasjonen som vil bli sendt ut tirsdag neste uke.

Han understreker at det er et årelangt og utmerket forhold mellom Boa-gruppen og NorYards Fosen.

Bak bestillingen av skipet står BoaIMR AS som igjen eies av Boa-gruppen med rundt 66 prosent og NorYards eierselskap i Luxembourg, Calexco  s.a.r.l. som har skutt inn de øvrige rundt 34 prosent av midlene. Det er altså hos disse partene løsningen må finnes, ifølge Ivar Hanson.