Bergen får ny redningsskøyte

NYbygget RS 163 blir i all hovedsak lik RS 142 Horn Flyer (bildet). Det er verd å merke seg at samtlige skøyter uavhengig av hvor de er stasjonert eller av hvem de er donert, har Oslo som registreringshavn - bortsett fra skøytene som er donert av bergensere, de er registrert i Bergen.

I 2016 får Bergen en splitter ny og topp moderne redningsskøyte. Ulsteinvik sitt nye fartøy kan du lese om nederst i artikkelen.

Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har besluttet å donere en redningsskøyte til Redningsselskapet. Skøyten koster cirka 28 millioner kroner, og som hovedgiver velger stiftelsen navnet på fartøyet.

– Vi setter enormt stor pris på denne generøse gaven til sjøsikkerheten i Norge. Den nye skøyten vil være i beredskap i minst 20 år fremover, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

Operativ i 2016

Den nye redningsskøyten skal være operativ mot slutten av 2016 og blir Redningsselskapets sjette skøyte i Petter C.G. Sundt-klassen. Dette er en topp moderne hurtiggående vannjetdreven skøyte med toppfart på 42 knop og rekkevidde på 400 nautiske mil.

Nybygget blir RS 163 «TBN» og får en lengde o.a. på 17 meter og drøyt 2000 hestekrefter. Redningsskøyten vil bli utrustet med det siste innen navigasjons- og kommunikasjonsutstyr. Den nye båten får høy toppfart og er meget godt egnet til redningsoppdrag på Vestlandet. RS 163 får base i Bergen, etter ønske fra stiftelsen.

– Redningsselskapet utfører en viktig samfunnsoppgave, mye basert på frivillig innsats. Stiftelsen er glad for å kunne støtte Redningsselskapet i deres arbeid, sier styreleder i stiftelsen Hans Peter Jebsen.

Samfunnsnyttig stiftelse

Aud Jebsen og familien etter skipsreder Kristian Gerhard Jebsen, som døde i 2004, etablerte i 2009 en stiftelse for å bidra med økonomisk støtte til ulike samfunnsnyttige formål. Stiftelsen er opprettet for å hedre minnet om skipsreder Kristian Gerhard Jebsen og hans innsats for norsk og internasjonal skipsfart og næringsvirksomhet. Stiftelsen har i hovedsak konsentrert støtten om ulike prosjekter innenfor henholdsvis medisinsk og marint rettet forskning, samt kulturformål (se www.stiftkgj.no).

I 2005 donerte Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi 32 millioner kroner til byggingen av redningsskøyta «Kristian Gerhard Jebsen». I løpet av ni år med base i Bergen, har mannskapet på denne skøyta reddet 14 liv og berget 43 fartøy fra forlis. Den vil nå bli flyttet til annet sted der båtens egenskaper vil komme enda bedre til nytte.

 

Tekniske data RS 163
Lengde: 17 meter
Bredde: 4,6 meter
Toppfart: 42 knop
Rekkevidde: 400 NM
Motorisering: 2 x 1000 HK Scania D16
Fremdrift: Rolls-Royce vannjet
Slepekapasitet: 5,5 tonn bollard pull
Byggested: Swede Ship Marine AB
Mannskap: 3

 I desember-utgaven av Skipsrevyen kan du lese en utførlig presentasjon av RS 158 Idar Ulstein som nylig er overlevert. Denne båten er den første i den nye Ulstein-klassen og har – underlig nok – Oslo som registreringshavn. For vår del harmonerer navnet Ulstein atskillig bedre med Ålesund eller Fosnavåg som registeringshavn.

Bildet under viser søskene Gunvor (gudmor) og Tore Ulstein sammen skipsfører Hveding ved dåpen av RS 158 Idar Ulstein, som skjedde nettopp i Ulsteinvik.

689-1,5sp-Gunvor