Gå til innhold
Annonse
Den nye tråleren «Zephyr» er overlevert fra Larsnes Mek til rederiet.
Den nye tråleren «Zephyr» er overlevert fra Larsnes Mek til rederiet.

Larsnes Mek. Verksted har overlevert den pelagiske tråleren «Zephyr» til Zephyr Fishing Company Ltd. Lerwick på Shetland. 

Annonse

Skroget til fartøyet ble bygget ved Larsnes sitt samarbeidsverft, Marine Project, i Polen, før det ble slept til Norge for ferdigstilling i februar i år. Totalt har det gått ganske nøyaktig to år fra kontrakten ble underskrevet, til dåpen fant sted. 

Skipsteknisk I Ålesund har stått for designet av fartøyet, og det er tredje gang det shetlandske rederiet og designerne i Ålesund samarbeider om et nybygg. 

Hoveddata:

  • Navn: «Zephyr» 
  • Verft: Larsnes Mek Verksted
  • Byggenummer: 63
  • Design: Skipsteknisk AS
  • Lengde: 75,4 meter
  • Bredde: 15 meter
  • Rederi: Zephyr Fishing Company Ltd
  • Motor: Wärtsilä 
  • Gear: Wärtsila
  • Propell: Wärtsilä
  • Generator: DH Marine
  • Brannslukningsutstyr: Nor-Tronik
  • Livbåter: Viking Life Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Hareid Group
  • RSW-kapasitet: 2500 m3
  • Kraner: Karmøy Winch
  • Hovedtavle: Austevoll Elektro

«Zephyr» er en topp moderne pelagisk tråler, hvor siste teknologi er benyttet for både skipsdesign og utstyret om bord. Leverandørene av utstyr er i stor grad de samme som rederiet har hatt på tidligere fartøy.

Fremdriftsmaskineriet som består av 12V32 motor og WCP 4G1095 propeller fra Wärtsila, noe som gir skipet en fart på rundt 17 knop uten last om bord. 

Kjølesystem for fisk og tilhørende pumpesystemer er innrettet for hurtig og effektiv avkjøling og smidig håndtering av fisk, som effektiv håndtering med minimal skade på produktet.

Utstyr: 

Foruten motor og propeller har Wärstsilä også levert gear og kontrollsystem om bord. Brunvoll har levert baug- og akterthustere. Karmøy Winch har levert en omfattende kran- og vinsjpakke bestående blant annet av en M320364 dekkskran. 

RSW-anlegget er levert av Johnson Controls. Circor Allweiler har levert en stor pumpepakke. 

Anker og kjetting er levert av Sotra Contracting AS. Trålblokkene kommer fra Brødrene Markussen. Interiøret om bord er levert av R&M Ship Interior med sofa og stoler fra Ekornes, mens NorSap har levert stolene på broen. 

Utstyret i byssen kommer fra Mare Safety.  Austevoll Elektro har levert hovedtavle, nødtavle, roterende omformer, THD-filter og landstrømomformer.

Fra venstre: John Arthur Irvine, Johnny Simpson, Brian Irvine, Gudmor Kathleen Grace Irvine, Allister Irvine og daglig leder i Larsnes Mek Jarle Gunnarstein
Fra venstre: John Arthur Irvine, Johnny Simpson, Brian Irvine, Gudmor Kathleen Grace Irvine, Allister Irvine og daglig leder i Larsnes Mek Jarle Gunnarstein