Gå til innhold
Annonse
«Windea Jules Verne» er overlevert fra Ulstein til Bernhard Schulte. Foto: Ulstein Group/Marius Ertesvåg
«Windea Jules Verne» er overlevert fra Ulstein til Bernhard Schulte. Foto: Ulstein Group/Marius Ertesvåg

Bernhard Schultes nye havvindskip har fått navn etter den verdenskjente forfatteren Jules Verne. Nå skal «Windea Jules Verne» jobbe på Merkur-vindparken i Tyskland.

Annonse

 «Windea Jules Verne» er navnet på fartøyet som snart skal bli tatt i bruk av GE sitt operasjonelle team på Merkur-vindparken utenfor Tyskland. 

 Årsaken til navnevalget ligger i at Jules Verne var født i den franske byen Nantes, der GE sin havvind-virksomhet holder til. Han er kjent for sine spennende, og eventyrlige romaner om reiser i verdensrommet, i luften og under havet, lenge før dette var mulig. Noen av de mest kjente bøkene hans er; En verdensomseiling under havet, Jorden rundt på 80 dager og Den hemmelighetsfulle øya. Verne var også veldig glad i sjøen, og seilte rundt i Europa i båten sin «Saint Michel». 

Det var i juli 2018 at det ble kjent at Ulstein Verft hadde inngått kontrakten på byggingen av det nye serviceoperasjonsskipet (SOV) av typen ULSTEIN SX195, utviklet av Ulstein Design & Solutions. Det er bygget med både X-STERN- og X-BOW-designløsningene fra Ulstein

Tore Ulstein leder havvindsatsningen ved verftet. Foto: CR Ulstein Group
Tore Ulstein leder havvindsatsningen ved verftet. Foto: CR Ulstein Group

24. juni ble fartøyet overtatt i en delvis virtuell seremoni, på grunn av koronaepidemien. På prøveturen til skipet ble alle systemer testet, inkludert hybridsystemet. Siden havvind er en fornybar energikilde vil det å introdusere et hybridsystem på et slikt fartøy redusere både drivstofforbruket og utslipp. Dette fører også til at service- og vedlikeholdsoppdragene blir mer bærekraftige. 

- Vi er glade for at Bernhard Schulte igjen valgte Ulstein som designer og skipsbygger. Dette er med på å bekrefte vår posisjon innen markedet for fornybar energi, sier Tore Ulstein, som leder designsatsingen i Ulstein, til Skipsrevyen. 

 - Vi er per nå en av de ledende aktørene innen havvind, som er et satsingsområde for oss. Som skipsdesignere tilbyr vi skipsløsninger innenfor alle de maritime operasjonene knyttet til utvikling og drift av en vindfarm, fra etablering av infrastruktur til installasjonsarbeid, service, vedlikehold og drift, legger han til.

 Tredje i rekken 

 «Windea Jules Verne» er det tredje havvindfartøyet Ulstein leverer til Bernhard Schulte. Fra før har verftet levert «Windea La Cour» og «Windea Leibniz», bygget i henholdsvis 2016 og 2017.  

 Fartøyet er basert på Ulstein Design & Solutions sitt SX195-design, som er blitt vel anerkjent i markedet. 

 Salgssjef for Offshorevind i Ulstein Design & Solutions, Kolbjørn Moldskred, tror designet kan være en god base for utviklingen av fremtidens havvindskip. 

- Ja, vi er veldig fornøyd med vårt ULSTEIN SX195—design,  som vi har levert to av tidligere og fått veldig gode tilbakemeldinger på.

Salgssjef i Ulstein, Kolbjørn Moldskred. Foto: Ulstein
Salgssjef i Ulstein, Kolbjørn Moldskred. Foto: Ulstein

Vi som skipsdesignere må hele tiden tilpasse oss markedsbehov og ny teknologi for å møte den tøffe konkurransen innenfor dette markedssegmentet, sier Moldskred til Skipsrevyen. 

Det som driver utviklingen av SOV-er er vedlikeholdsstrategien til vindturbinleverandører og vindfeltutbygger. Det går på antall teknikere om bord, behov for last/reservedeler, distanse fra land til vindfelt og ikke minst høyest mulig oppetid mtp. W2W/gangveioperasjoner i de værforholdene der skipet skal jobbe.

 Byggingen av fartøyet har gått greit ifølge Moldskred, og med 73% av leverandørene fra Norge, er det kort vei mellom leverandørene. 

 - Vi er heldige som har mange gode leverandører i Norge med mange dyktige folk som det er enkelt å ha en åpen og god dialog med. Det gjør at vi er raske til å snu oss rundt om noe oppstår, og at vi kan spille hverandre gode for å få nye innovasjoner, ideer og løsninger realisert raskt.  Men samtidig skal vi ikke glemme at vi er en del av en internasjonal verden, og at vi som norske skipsdesignere, verft og leverandører må kunne være konkurransedyktige internasjonalt. sier han.

 DP-fordel

 «Windea Jules Verne» er bygget med batteripakke om bord, noe Moldskred mener spesielt er en fordel ved bruk av dynamisk posisjonering (DP). 

 - Det handler jo om å bruke mindre drivstoff. En batteripakke integrert i skipets kraftsystem vil kunne ta store deler av den variable lasten/behovet for kraft som oppstår i DP-operasjoner og ved akselerasjon. Dette gjør at dieselmotoren får ligge med en optimal last der den bruker mindre drivstoff.

Et annet poeng med å ha en batteripakke mener han er kravet til redundans i DP-operasjoner. Normalt så må en i DP-operasjoner ligge med minst to motorer inne på skipets tavle, delt i to system. Om en får feil på det ene systemet så skal det andre på en sikker og god måte kunne ta over operasjonen uten noen form for forsinkelse eller avbrudd. En batteripakke kan bidra i et slikt system slik at en kan ha i gang kun én dieselmotor for oppnå nødvendig redundans, noe som også bidrar til reduserte vedlikeholdsutgifter.  

«Windea Jules Verne» er 93,4 meter langt og 18 meter bredt, og har innredning for 120 personer. Det skal fungere som et hjem borte fra hjemmet for mange serviceteknikere og mannskapet om bord. Derfor er det lagt stor vekt på å holde høy komfort de som er om bord. 

Hoveddata:

  • Navn: «Windea Jules Verne» 
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer: 315
  • Design: SX 195
  • Lengde: 93,4 meter
  • Bredde: 6,4 meter
  • IMO-nummer: 9863584
  • Rederi: Bernhard Schulte Offshore
  • Motor: Pon Power
  • Thrustere: Kongsberg Maritime
  • DP: Kongsberg Maritime
  • 3D kran: Red Rock Marine
  • IAS: Blue Ctrl
  • Navigasjon: ProNav
  • MOB-båt: Mare Safety
  • Livbåter: Palfinger  Marine Safety
  • Møbler: Vestnes Ocean
  • Mannskap: 120

 Fornøyd reder

 Rederiet Bernhard Schulte uttaler at de er svært fornøyde med de tre fartøyene de har fått levert. 

 - Det er det første hybridfartøyet i vår flåte. Vi forventer at det vil redusere drivstofforbruket og gjøre virksomheten vår grønnere. Dessuten er det det første fartøyet med den nye bevegelseskompenserte landgangen fra Uptime AS. Den kan ikke bare brukes til å overføre personell til vindmøllen, men også fungere som en kran, forteller CEO Matthias Müller i Bernhard Schulte Offshore til Skipsrevyen.

 Med et voksende marked for havvind både i Europa, Asia og USA er rederiet ikke fremmed for å bygge ytterligere skip. 

- Vi er åpne for å bygge flere skip hvis vi kan gi konkurransedyktige tilbud til turbinprodusentene og vindparkens eiere, sier Müller.

 Hvordan vil du beskrive samarbeidet med Ulstein på både dette og de to andre fartøyene?

 - Ved at vi også er et familieeid selskap, deler vi verdier med Ulstein. Vi var i stand til å akseptere risikoen ved å bruke prototype-utstyr til fartøyet fordi vi kunne stole på at den maritime klyngen i området hadde viktige produsenter som Kongsberg, Uptime og Ulmatec i nærheten av verftet, avslutter Müller.

Første kran av sitt slag

Kristiansandsbedriften Red Rock Marine har levert en 3D kompenserende offshore kran til fartøyet, som er den første i sitt slag. Den innovative kranen er en spesialdesignet knekkpunkt-kran med lang rekkevidde. 

- Det er fordi en SOV har krav om at man skal ligge et stykke unna vindturbinene og da må du ha en kran med lang rekkevidde. Så er landingsområdet for lasten et lite område, langt utenfor skutesiden, forklarer Thomas Holte, CCO i Red Rock Marine til Skipsrevyen. 

Kranen som firmaet har utviklet har, i tillegg til å være en vanlig hivkompenserende kran, kan også  kompensere for rulling og pitch. Derfor har de utviklet et 3D-tool som er montert på kranen som kompenserer for disse bevegelsene i tillegg. 

Den nye 3D kompenserende kranen fra Red Rock Marine. Foto: Red Rock Marine
Den nye 3D kompenserende kranen fra Red Rock Marine. Foto: Red Rock Marine

- Når da mannskapet skal ha last fra fartøyet og over til denne lille lasteplattformen så kan de aktivere 3D-funksjonen på kranen slik at lasten er helt i ro, uavhengig av båtens bevegelser, sier Holte. 

Arbeidsområdet på 3D-toolen er 3 tonn på 25 meter.

- SOVer er ofte mindre enn tradisjonelle offshorefartøy, slik at man naturlig nok har større bevegelser. Designerne hos Ulstein har tatt grep for å få fartøyet til å bevege seg minst mulig, men uansett vil han trenge en kran som kompenserer mot dette, forklarer Holte

Alle kranene som Red Rock Marine produserer er spesialdesignet til hver enkelt kunde, og fartøy. 

- Det forandrer seg fra kunde til kunde, og fra verft til verft. Det handler om hvilken kapasitet og hastighet de ønsker, forteller Holte. 

Sørlandsbedriften har økt i antall ansatte i den krevende perioden store deler av norsk næringsliv har vært inne i, og opplever svært stor interesse for produktene. «Windea Jules Verne» blir på mange måter et utstillingsvindu for den nye kranen. Nå kan næringen se at produktet virker slik det er tenkt.

- Helt klart, og vi er veldig stolte av å ha levert denne kranen til fartøyet. Nå kan alle se at dette er noe som Red Rock virkelig mestrer. Vi hadde leveranse til de to foregående også, men da var det ikke snakk om 3D-kran, sier Holte. 

Utstyr: 

Hovedmaskineriet på «Windea Jules Verne» er levert av Pon Power. Thrustere, dynamisk posisjonering og fremdrift kommer fra Kongsberg Maritime. 

Palfinger Marine Safety AS har levert livbåter og daviter. Palfinger Marine Norway står for leveransen av ankervinsj og fortøyningsvinsjer. Mare Safety AS har levert MOB-båt og daviter. 

Blue Crtl har levert IAS, mens navigasjonssystemet er levert av ProNav. Thyssenkrupp har levert heisene om bord på det nye fartøyet.  

Foruten designet har Ulstein Design & Solutions levert batterisystem, transformatorer, elektriske motorer og strømstyrinssystem. Hybridsystemet kommer fra Ulstein Power & Control. 

Uptime International har levert bevegelsekompenserte gangveier. Møblene er levert av Vestnes Ocean, mens fartøyet er malt med maling fra Jotun.  

Fra broen på det nye fartøyet. Foto: CR Ulstein Group
Fra broen på det nye fartøyet. Foto: CR Ulstein Group
Møblene er levert av Vestnes Ocean. Foto: CR Ulstein Group
Møblene er levert av Vestnes Ocean. Foto: CR Ulstein Group