Gå til innhold
Annonse

12. oktober ble den nye pelagiske tråleren «Western Chieftain» overlevert fra Karstensen Skipsværft i Danmark, til sine irske eiere.

Annonse

Frank Doherty, Kincasslagh, Co Donegal i Irland er det som har bestilt den røde og hvite båten. Den har allerede reist fra verftet og startet fisket.

Skroget til den knapt 52 meter lange tråleren ble bygget ved Nauta Shipyard i Gdansk i Polen, og ankom Skagen i mars for å bli ferdigstilt. Eierne driver tradisjonelt pelagisk trålfiske etter makrell og hestmakrell, og den nye båten skal operere på samme måte.

Forgjengeren til «Western Chieftain» ble bygget av Karstensen i 2004, og er foreløpig ikke solgt. Den nye skal føres av eierens bror, Charlie Doherty, mens Charlies sønn, Christopher er chief. Frank Doherty eier i tillegg «Western Vikings», bygget i 2015, som også er et produkt av samarbeidet mellom verftet i Skagen og det irske selskapet.

Tråleren er utstyrt med lugarer for et mannskap på åtte, alle med eget bad. Som på flere av de andre båtene fra Karstensen er lugarene plassert så langt borte fra propellene som mulig, for å gjøre det mest mulig komfortabelt for mannskapet. Det kommer i tillegg til andre grep som er gjort for å gjøre støyen minst mulig.

«Western Chieftain» sitt RSW-system består av 2 x Johnson Controls (York/Sabroe) hver med 375 000 kCal/t. 2 x 450 m3/t sirkulasjonspumper og 2x 160 m3/t kondensator-pumper.

Flere norske

Karstensen Skibsværft har lang tradisjon for å samarbeide med norske leverandører. Det er ikke noe unntak på dette nybygget. Innredningen i lugarene er levert av Maritime Montering og Ekornes. Klassingen er gjort av DNV - GL. Rolls Royce Tennfjord står for styresystem og kjetting er levert av Sotra Anchor & Chain,  for å nevne noen.

Hoveddata

  • Navn: «Western Chieftain»
  • Verft: Karstensen Skibsværft
  • Byggenummer: 429
  • Design: Karstensen Skibsværft
  • Lengde: 51,90 meter
  • Bredde: 11,20 meter
  • Tonnasje: 853
  • Rederi: Frank Doherty, Kincasslagh, Co
  • Motor: MaJ 8M25C 2.400 kw ved 750 rpm
  • Gear: Rolls Royce Tennfjord SR 642 - 110 kNm
  • Propell: CAT CPP MMP 850, d3600 mm/135 rpm
  • Generator: 2 x Catepillar C18 599 kW ved 1800 rpm
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno levert av Barry Electronics, Ireland
  • Brannslukningsutstyr: Scana Servoteknikk
  • Livbåter: 2 x Viking 16 pers
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro, Skagen