Gå til innhold
Den nye bløggebåten har en lengde på 38,70 m og en bredde på 10,20 m. Foto: Kari Nøstbakken/FMV
Den nye bløggebåten har en lengde på 38,70 m og en bredde på 10,20 m. Foto: Kari Nøstbakken/FMV

Volt Service har fått overlevert ny bløggebåt fra Fitjar Mekaniske Verksted, MS «Volt Harvest II» . Dette er det første prosessfartøyet rederiet får levert fra verftet.

Den nye bløggebåten har en lengde på 38,70 m og en bredde på 10,20 m, og «Volt Harvest II» er byggenummer 50 fra Fitjar Mekaniske Verksted. FMV er designansvarlig og har samarbeidet med Heimli i designutviklingen.

Fartøyet har dieselelektrisk fremdrift med batteripakke.

«Volt Harvest II» er et lite fartøy med stor kapasitet i forhold til fartøyets størrelse, og er utrustet med komplett stun & bleed fra Optimar, for å avkjøle fisken under transport til pakkeriet. Båten har kapasitet på å slakte 100 tonn fisk i timen, og en lastekapasitet på 320 tonn.

Fisken vil pumpes om bord, raskt bedøves, før den skånsomt fraktes videre gjennom bløggeroboten. Ved å bedøve fisken rett etter pumping, minimeres stressbelastningen hos fisken. Bløggeroboten er utstyrt med et eget artsgjenkjenningsporgram – som teller og måler vekt og størrelse på all fisk som tas om bord. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Volt Harvest II» 
  • Verft: Fitjar Mek. 
  • Byggenummer: 50
  • Design: P38-400
  • Lengde: 38,7 meter
  • Bredde: 10,2 meter
  • Tonnasje: 397 
  • IMO-nummer: 9898577  
  • Rederi: Volt Service AS
  • Motor: Caterpillar C32
  • Gear: Finnøy G42 med PTO/PTI
  • Sidepropeller: PMH akter, Veth forut 
  • Styremaskin: Scan Steering
  • Generator: Nogva Scania DI 13 75M
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Vico AS
  • Elektrisk installasjon: Vassnes Power
  • Innredning: R&M Ship Interior

Hugo Strand, verftsdirektør ved Fitjar Mekaniske Verksted sier til fartøyet er bygget komplett på Fitjar, og han påpeker at det er den første bløggebåten med batteripakke (335 kWh), samt et stort landstrømanlegg om bord.

- Resultatene fra sjøprøver viser at skroget er lettdrevet og drivstoff-økonomien blir svært god. Samarbeidet med VOLT, Optimar og Heimli har vært utmerket, påpeker han.

Verftsdirektøren sier verftet også holder på med en HFMV P28 bløggebåt til VOLT (200 m3 RSW-tankkapasitet), som blir deres byggenummer 53.

- Dette fartøyet kommer til å sette en ny standard hva angår fabrikk og fiskebehandling, og overlevering forventes i desember, sier han avslutningsvis.

Utstyr: 

«Volt Harvest II» er utstyrt med Caterpillar C32 hovedmotor. Videre har den en Nogva Scania DI13 75M og en Nogva Deere 6068TFM50. Finnøy Gear & Propeller har levert Finnøy G42 med PTO/PTI. 

Forut er fartøyet utstyrt med sidepropeller fra Veth, mens det akter er satt inn sidepropeller fra PMH. Styremaskinen er levert av Scan Steering. 

Kraner om bord er av typen Palfinger fra Bergen Hydraulic. 

I fabrikken er det satt inn fire robotlinjer fra Optimar. Den har også SeaQuest lastepumpe. 

Innredningen er gjort av R&M Ship Interior. Elektronisk utstyr er av merket Furuno, levert av Vico AS. Hovedtavle er levert av Austevoll Elektro.

Stålentreprise på prosjektet er ved NV Service South, og fartøyet er malt av PCS med maling fra Jotun.