Gå til innhold
Annonse
Det er travle dager hos GMV. I januar overleverte de «Vinknes» til Cermaq
Det er travle dager hos GMV. I januar overleverte de «Vinknes» til Cermaq

Grovfjord Mek. Verksted overlevert oppdrettskatamaranen «Vinknes» til Cermaq Norway avd. Nordland. sent i januar.

Annonse

Oppdrettskatamaranen «Vinknes» er bygget i aluminium med hoveddimensjoner 14 x 7,6 m. Den er utstyrt med en Palfinger PK32002 marinekran på 30,5 tonnmeter, 2 stk. capstaner på 2 og 5 tonn, samt hydraulisk HT vasker.

Båten er bygget med et romslig rorhus med førerstol, pantry og sofagruppe. I tillegg et stort dekkshus med verksted, garderobe/tørkerom samt WC.

Hovedmotorene yter 2x380HK ved 2100 o/min, mens aggregatet er på 47,5 kVA. I tillegg er det montert trapp i skuteside for enkel adkomst til merdring.

Hovedfakta: 

  • Navn: «Vinknes»
  • Verft: Grovfjord Mek. Verksted
  • Byggenummer: 152
  • Design: GMV
  • Lengde:14 meter
  • Bredde: 7,6 meter
  • Rederi: Cermaq Norway
  • Motor: Nogva Scania DI13 73M (IFN) 380HK v/2100 rpm
  • Gear: Nogva HC168
  • Propell: Nogva N4.215 4-bladet vribar propell med diameter 900mm
  • Generator: Nogva Deere 4045DFM70, 40 kW ved 1500 rpm
  • Brannslukningsutstyr: Erling Haug/Lindrup Martinsen (FirePro)
  • Livbåter: Erling Haug AS
  • Elektrisk installasjon: Acel
  • Kran: Palfinger PK32002 fra Bergen Hydraulic
  • Hydraulikk/Nokker: Lorentzen
  • HT vasker: Pump Supply

Vi valgte GMV fordi de er konkurransedyktige på pris, de leverer topp kvalitet og har god oppfølging gjennom byggeperioden, sier Frode Holmvaag, Leder Sjø Nordland i Cermaq Norway. - I tillegg synes vi at det er gledelig at vi nok en gang finner konkurransedyktige leverandører lokalt. For oss er det avgjørende viktig å ha en klynge av sterke leverandører i regionen som virkelig kan og forstår havbruk. GMV gjør definitivt dette, og det er derfor vi valgte dem, fortsetter Holmvaag.

Båten er bygget iht. den nye forskriften om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, fartsområde 4.

Travle dager

Bård Meek-Hansen, daglig leder ved Grovfjord Mek. Verksted forteller at det er stor aktivitet i produksjonen og mange nye spennende prosjekter med tanke på batterielektriske fartøy.

- Vi har nå seks nye fartøy under bygging, og har nylig inngått kontrakter Salmar Farming om bygging av to oppdrettsbåter.

2019 har så langt vært preget av mange forespørsler.

- Ambisjonen er å sikre oss flere kommersielle kontrakter innenfor batterielektriske fartøy, levere mange standard oppdrettsbåter samt starte byggingen av offshore vind fartøy igjen, forteller han.

I november ble søsterskipet bnr 151 «Lundøy» overlevert til Cermaq Norway.