Gå til innhold
«Vingaskär» overlevert fra Karstensen
«Vingaskär» overlevert fra Karstensen

Fra kontraktsinngåelse 4. mars 2019, til levering av ferdig skip 15. juni 2021, har det gått to år og tre måneder. I denne perioden ligger “covid-årene” 2020 og 2021.

Det svenske rederiet Mats Johansson, Vingaskär Fiskeri AB og det danske verftet Karstensens Skibsværft A/S kan til tross for alle forsinkelser si seg fornøyde med nybygget av den 34,00 meter lange tråleren.

Det nye fartøyet er en topp moderne kombi-tråler for fiske etter konsumfisk og reker, med alt innenfor det nyeste av utstyr, maskineri, og utrustning. Projektet er i sin helhet blitt til i et nært samarbeid mellom rederi og verft. 

Rederiet Vingaskär Fiskeri AB eies og drives av Mats Johansson fra Styrsö, Sverige sammen med sønnene Viking, Gottfried og Edvin.

Hoveddata

  • Verft: Karstensen Skibsværft A/S
  • Rederi: Vingaskär Fiskeri AB
  • Lengde:34 meter
  • Bredde 10 meter
  • Klasse: DNV
  • Vinsjer, kraner og dekksutstyr: Levert av Thyborøn Skibs og Motor
  • Trålblokker: Brdr Markussen, BlueLine
  • Hovedmotor: ABC 6DZC, 1326 kW @ 1000 rpm.
  • Propellanlegg: Hundested VP 12, d3400 mm.
  • Reduksjonsgear: Hundested CPGD280, 1000/119 rpm.
  • Hjelpemotorer: 2 x Volvo Penta D7A TA, 139 kWe @ 1500 rpm.
  • Styremaskin: 1 x ScanSteering MT3500-45.
  • Ror 1 x KSP-design med flap.
  • Baugpropeller: 1 x Hundested SFT5, 260 HK

Fremdrift

Designfilosofien bak hoved-/hjelpemotor- sammensetningen er som følger:

Der er montert 2 stk utkoblbare kraftuttak (PTO'er) på hovedgearet, disse er primært beregnet for drift av hydraulikkanlegget. 

For strømforsyning for øvrig er fartøyet forsynt med 2 like hjelpemotorer/generatorsett, hver med en elektrisk ytelse på 139 kWe. Det elektriske systemet er bygget for parallelldrift av de to generatorene. Videre forsynes el-anlegget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbruket og automatisk oppstart av dieselgeneratorerne.

Under fisket, hvor hydraulikk-anlegget er i drift mer eller mindre kontinuerlig, vil én eller flere av hovedgearets PTO'er og dermed pumper være innkoblet. Når det er bruk for full kraft på vinsjene, vil det ikke være behov for full ytelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således brukes som kraftkilde dels til fremdrift og dels til hydraulikkanlegget. Følgelig er det kun nødvendigt å ha en hjelpemotor i drift av gangen. 

Ovenstående sikrer en drivstoff- og driftsøkonomisk fornuftig drift, med optimalt utbytte av hovedmotoren, samtidig med at det oppnås stor driftsikkerhet.