Gå til innhold
Nye «Vikanøy» ble overlevert i sommer. Foto: Özata Shipyard
Nye «Vikanøy» ble overlevert i sommer. Foto: Özata Shipyard

Midt i fellesferien ble fiskefartøyet «Vikanøy» overlevert fra Özata Shipyard i Tyrkia til selskapet Havbør AS.

Nye «Vikanøy» er 44 meter lang og 11,5 meter bred og er et not- og snurrevadfartøy. Båten er designet av NSK Ship Design med designbenevnelsen  NSK PDS 500.

- Det har vært flott å jobbe så tett med både skipsreder og Özata-verftet, sier administrerende direktør i NSK Ship Design, Mats Nygaard Johnsen. - De er begge veldig erfarne og mellom oss tok vi allerede utprøvde systemer med den aller nyeste teknologien for å skape noe helt spesielt. Ved å optimalisere skroglinjene kan vi virkelig gjøre fartøyet effektivt, men det er måten maskineriet blir brukt som gjør forskjellen for utslippene, legger han til. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Vikanøy» 
  • Verft: Özata Shipyard
  • Byggenummer: 63
  • Design: NSK PDS 500 fra NSK Ship Design
  • Lengde: 44 meter
  • Bredde: 11,5 meter
  • Tonnasje: 800
  • IMO-nummer: 9882011  
  • Rederi: Havbør AS
  • Motor: Yanmar 6EY26W 1920 kW
  • Gear: Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear & Propeller
  • Generator: Perkins/Leroy fra Margen
  • Navigasjon & Kommunikasjon: IMES
  • Interiør: Accomar
  • Kraner: MacGregor Triplex
  • Fabrikk: Melbu Systems

«Vikanøy» er det første fartøyet i kystfiskeflåten som er levert med elektrisk fiskepumpe og fiskepumpekran med integrert  kabeltrommel. Den har også SCR-teknologi for å reduserer utslippene av NOx. 

Fartøyet er bygget med et stort fabrikkdekk hvor Melbu Systems har stått for leveransen av fabrikken. 

«Vikanøy» skal fiske sild og makrell med snurrevad, og torsk, hyse og sei med notgarn. Om bord er det installert RSW-anlegg for kjøling og sirkulasjon for levende fisk. 

Flere av leverandørene på prosjektet er norske. 

Utstyr: 

«Vikanøy» er levert med en Yanmar 6EY26W 1920 kW hovedmotor. Finnøy Gear & Propeller har lever gir og propellsystem, mens Brunvoll har stått for leveransen av thruster.

MacGregor har levert Triplex-kranene i tillegg til fiskeutstyret av typen Triplex og Rapp. 

Dekksmaskineri kommer fra DMT. 

Fabrikken er levert av Melbu Systems, mens CFlow har levert RSW-anlegget. Kuldeteknisk har stått for leveransen av kjøl og frys om bord. 

Elektronisk utstyr er levert av IMES, mens interiøret er fra Accomar.