Gå til innhold
Annonse

MS «Vestmannaey», MS «Bergey», MS «Hardbakur», MS «Vördur», MS «Áskell»

 «Vestmannaey» var den første som ble levert til Island. Foto: VARD/Kjell Stian Brunes
«Vestmannaey» var den første som ble levert til Island. Foto: VARD/Kjell Stian Brunes

I sommer ble «Vestmannaey» overlevert til det islandske rederiet Bergur-Huginn fra Vard Aukra. I løpet av høsten er ytterligere fire identiske skip levert til islandske redere. 

Annonse

«Vestmannaey» var den første av syv identiske trålere som islandske redere har bestilt fra Vard Aukra. I løpet av høsten er også fartøyene «Bergey», «Hardbakur»,  «Vördur» og «Áskell» levert.. 

«Vestmannaey» og «Bergey» er levert til Bergur-Huginn. «Hardbakur» er levert til rederiet Utgerdarfelag Akureyringa. Mens «Vördur» og «Áskell» er levert til Gjøgur. 

Før jul er planen at det to siste, «Steinunn» og «Thinganes» skal leveres til redereiet Skinney-Thinganes.

  • Navn: «Vestmannaey»,«Bergey», «Hardbakur», «Vördur», «Áskell»
  • Verft: Vard Aukra
  • Byggenummer: 891, 892, 893, 894, 895
  • Design: Vard 8 08
  • Lengde: 28,93 meter
  • Bredde: 12,32 meter
  • IMO-nummer:  9844681
  • Rederi: Bergur-Huginn
  • Motor: 2x Yanmar  6EY17W fra Maritim Motor
  • Gear: Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear & Propeller
  • Generator:  Scania DI13 (KC) 374 kW fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro
  • Styremaskin: Kongsberg Maritime
  • Kraner: Aukra Maritime

500 millioner fra Eksportkreditt

Eksportkreditt Norge står for eksportfinansiering for seks av de syv hekktrålerne, til et totalt lånebeløp på omtrent 500 millioner kroner. Den islandske banken Landsbankinn stiller som garantist for lånene.

Rederiene som benytter seg av eksportfinansiering fra Eksportkreditt Norge er Bergur-Huginn, Skinney-Thinganes, og Gjögur, som alle har bestilt to trålere hver. Utgerdarfelag Akureyringa har skaffet finansiering gjennom andre kilder.

–  Godt jobbet av Vard Aukra å sikre denne verdifulle byggekontrakten på syv fartøy. Verftet har åpenbart imponert det islandske rederkonsortiet både teknisk og kommersielt, og vi er svært glade for å kunne tilby konkurransedyktig finansiering som del av avtalen, sier Olav E. Rygg, utlånsdirektør hos Eksportkreditt Norge i en kommentar.

Båtene er designet av Vard Design i Ålesund. Hvert fartøy har en lengde på 29 meter og bredde på 12 meter, et 240 kubikkmeters stor fryselasterom samt et prosesseringsområde. 

Fartøyene er videre utstyrt med et stort dekksområde med trålvinsjer, et energieffektivt fremdriftssystem med lavt drivstofforbruk, store propeller og ror som sørger for smidig seilas i tøff sjø og for sikker håndtering av fiskeutstyret.

Båtene blir utstyrt med mannskapslugarer av høy kvalitet med plass til totalt 13 personer.

Utstyr: 

Fartøyene  er utstyrt med 2 Yanmar hovedmotorer av typen 6EY17W, som yter 290 kW hver. I tillegg har den installert en Scania DI13 (KC) hjelpemotor fra Nogva Motorfabrikk som yter 374 kW. 

Bergen Dieselcontact AS har levert thrustere og el-motorene til dem. Gear og propeller er levert av Finnøy. 

Innredningen om bord er gjort av Norwegian Marine Interior AS, de har også levert bysseløsningen på fartøyet. Seaonics AS har levert vinsjene om bord, mens Aukra Maritime har stått for kranene på dekk. 

Teknotherm har levert frysesystemet for lasten. Kongsberg Maritime har levert styremaskinen på fartøyet. Kjelen er levert av Ulmatec Pyro. 

«Bergey» Foto: VARD/Kjell Stian Brunes
«Bergey» Foto: VARD/Kjell Stian Brunes
«Hardbakur» Foto: VARD/Kjell Stian Brunes
«Hardbakur» Foto: VARD/Kjell Stian Brunes
«Vördur» Foto: VARD/Kjell Stian Brunes
«Vördur» Foto: VARD/Kjell Stian Brunes
«Áskell» Foto: VARD/Kjell Stian Brunes
«Áskell» Foto: VARD/Kjell Stian Brunes