Gå til innhold
Annonse
De helt like fartøyene MS «Vestkapp» og MS «Frøynes Junior» er levert til Ervik Havfiske. Foto: Tersan Shipyard
De helt like fartøyene MS «Vestkapp» og MS «Frøynes Junior» er levert til Ervik Havfiske. Foto: Tersan Shipyard

Ervik Havfiske på Stadlandet har fått levert to søsterfartøy fra Tersan Shipyard i Tyrkia. MS «Vestkapp» og MS «Frøyanes Junior» skal nå fiske i Norge. 

Annonse

De to nybyggene MS «Vestkapp» og MS «Frøyanes Junior» ble døpt med stor festivitas i Borgundvåg lørdag 14. desember.

Det var i desember 2017 at meldingen kom om at Ervik Havfiske hadde kontrahert de to fartøyene fra det tyrkiske verftet. Men det er på ingen måte første gang de to samarbeider om nybygg. De to nybyggene er nemlig nummer fire og fem i rekken av fartøy som Tersan har bygget for rederiet. 

Fra før har Ervik Havfiske fått levert MS «Frøyanes», MS «Nordic Prince» og MS «Argos Georgia». Den neste båten MS «Argos Helena» skal være klar til levering i september 2021.

Hoveddata:

  • Navn: MS «Vestkapp» / MS «Frøyanes Junior»   
  • Verft: Tersan Shipyard
  • Byggenummer: 1086/1087
  • Design: MT1111
  • Lengde: 50,22 meter
  • Bredde: 12,50 meter
  • Tonnasje: 1863
  • IMO-nummer:  9849514 / 9849526
  • Rederi: Ervik Havfiske
  • Motor:  Yanmar 6EY22AW - 1370 kW
  • Thrustere: Brunvoll
  • Propell: Brunvoll
  • Møbler: Vestnes 
  • Ror: Rolls-Royce Marine
  • Hovedassurandør: Havtrygd
  • Fiskeutstyr: AS Fiskevegn
  • Fabrikkutstyr: Westmek AS

- Samarbeidet med Ervik har gjort det mulig for oss å slå gjennom som verft for avanserte fiskebåter. Verftet er i dag et av de største i Tyrkia og sysselsetter ca. 3500 personer, uttaler Sakir Erdogan, Sales and Marketing Director i Tersan.

Det er Marin Teknikk som har stått for design og engineering av de to linebåtene. Begge er 50 meter lange, og 12,5 meter brede. De to fartøyene skal drive fiske i norsk farvann, men er designet med en høy isklasse for å også kunne operere i arktiske farvann. 

MS «Vestkapp» og MS «Frøyanes Junior» er begge bygget med konvensjonell fremdrift og har plass til et mannskap på 18. De er designet i henhold til rederiets ønsker, og er utrustet med autoline linesystem og automatisk line-hale system. Det er også installert fabrikk til prosessering av fisk og god fryselagerkapasitet. 

Vestnes har stått for interiørdesign, materialleveranse og installasjon av deres møbelkolleksjon “Keys”. Sparebanken Møre har finansiert nybyggene, mens Havtrygd er hovedassurandør. Westmek AS har levert og montert fabrikkutstyr på begge fartøyene. AS Fiskevegn har levert liner, krok og alt annet fiskeutstyr.