Gå til innhold
Annonse
«Trondskjær» er klar for fiske for Oddvar Nes AS
«Trondskjær» er klar for fiske for Oddvar Nes AS

I januar 2018 signerte Stadyard kontrakt om å bygge to identiske not/snurrevadfartøy. Nå er de begge levert.

Annonse

Den første, «Støttfjord», ble overlevert i februar 2019 og i mai ble nummer to, «Trondskjær»  levert fra verftet på Raudeberg.

Rederiet, Oddvar Nes As i Botnhamn på Nord-Senja søkte om utskiftingstillatelse for gamle «Trondskjær» som ble solgt og er nå omdøpt til «Atløy». Nybygget ble døpt med brask og bram på Finnsnes 16. mai. Prosjektet er kommet i stand i samarbeid med Brødrene Bakken som fikk levert sin «Støttfjord» fra samme verft i mars.

«Trondskjær» er som søsterskipet «Støttfjord» tilpasset en rekke nyvinninger som skal gjøre fartøyet rustet for fiske inn i fremtiden med lavt energiforbruk og lave klimagassutslipp. Flere av tiltakene er innovasjoner som finnes på markedet for større fartøy, men de leveres ikke i mindre skala som i disse fartøyene.

«Trondskjær» skal fiske torsk, sei, makrell og NVG-sild. Den er utstyrt med en Yanmar 6EY22AW dieselelektrisk motor på 1370 kW ved 900 o/min, levert av Verlo AS. Brunvoll Volda har levert propeller, gir og styremaskin, mens Nogva Motorfabrikk står for leveransen av de to hjelpemotorene av typen John Deere 6090AFM75 og Scania DI1307M.

Elmarin i Kristiansund har blant annet levert akselgenerator og hovedtavle. Batterisystemet er fra Corvus Energy og gir 254 kWh. Prosjektet er også støttet av Enova og Innovasjon Norge.

De elektriske vinsjene fra Rapp Marine er et konkret eksempel på hvor det er mulig å spare forbruk. Et nøkternt anslag sier at man sparer 25% effektbehov ved bruk av lik fart og kraft.

I designprosessen er skroget optimalisert gjennom analyser og modelltester i slepetank, og alle detaljer er påtenkt for å fremstille det beste designet for denne skipstype og størrelse.

Utstyr:

Cflow har levert fiskehåndteringsutstyr med bl.a. vakuumpumpeanlegg til pelagisk og levende fisk, styring til RSW-sirkulasjonssystem og integrert kontrollsystem.

Hoveddata: 

  • Navn: «Trondskjær»
  • Verft: Stadyard
  • Byggenummer: 41
  • Design: Skipskompetanse
  • Lengde: 39,70 meter
  • Bredde: 9,80 meter
  • IMO-nummer: 9830147
  • Rederi: Oddvar Nes AS
  • Motor: Yanmar 6EY22AW dieselelektrisk motor på 1370 kW fra Verlo AS
  • Gear: ACG525/PF500-1C 4,727:1 fra Brunvoll Volda
  • Propell: CP56 ø2800 mm fra Brunvoll Volda
  • Generator: 1x John Deere 6090AFM75, 1x  Scania DI1307M fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Simrad
  • Brannslukningsutstyr: Sentronik AS
  • Livbåter: Viking fra Selstad AS
  • Elektrisk installasjon: Ulvesund Elektro
  • Batterier: Corvus Energy 254 kWh fra Elmarin AS

McGregor  har levert full kranpakke bestående av 1x Nothaler Triplex 740/425, 1x Notkran Triplex NK-3000, 1x Mellomrull Triplex TRH-123, 2x Ringnål Triplex RN-60, 1x Flålegger Triplex FLH-300, 1x Dekkskran Triplex KN-25 og 1x Fiskepumpekran Triplex KN-10.

Rapp Marine har levert vinsjer av typen 2x Kombivinsjer TWS-2551CSE Rapp Marine AS

1x Ørekalvinsj GW-480EB, 1x Brystvinsj GW-480EB, 1x Fortøyningsvinsj GW-480EB, 1x Capstan CF680E, 1x Slangetrommel HHRXS, 2x Ankervinsjer AWW-1800E, 1x Slangetrommel til fiskepumpe og 1x Fiskepumpe 16" CP-2005E

Lido Norway har levert alt av innredning, isolering og møbler. RSW-anlegget er levert av Kuldeteknisk AS og er av typen Seacool SC450 CO2. Sotra Anchor & Chain har levert anker og kjetting. Varmegjenvinningssystemet er levert av Ulmatec Pyro AS, mens snurrevad-utrustningen er levert av Selstad AS.