Gå til innhold
«Trollskjær» er siste fartøy i flåten til SalMar. Selskapet har også en annen arbeidsbåt under bygging hos Promek. Foto: Promek
«Trollskjær» er siste fartøy i flåten til SalMar. Selskapet har også en annen arbeidsbåt under bygging hos Promek. Foto: Promek

 Promek overleverte i april den nye arbeidsbåten «Trollskjær» til SalMar. Fartøyet er Promek sitt bygg 217.

Hoveddata: 

  • Navn: «Trollskjær» 
  • Verft: Promek
  • Byggenummer: 217
  • Design: ProCat 1580
  • Lengde: 14,93 meter
  • Bredde: 8 meter
  • Rederi: SalMar
  • Motor: 2X 380 hk Nogva Scania
  • Sidepropeller: PMH
  • Generator: Nogva Nanni
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Sandblost AS
  • Kraner: Palfinger PK50002
  • Capstaner: Tenfjord
  • Elektrisk installasjon: Elektronor
  • Hydraulisk høytrykkspyler: Tenfjord 
  • Toppfart: 18 knop
  • Lastedekk: 15 tonn

Fartøyet er av typen ProCat 1580, og er en typisk arbeidsbåt.

Arild Tjelle, daglig leder i Promek, forteller at det er en populær båt som er rett under 15 meter lang og er 8 meter bred.

- Våre båter går ofte i værharde strøk og tåler det meste av værpåkjenninger, opplyser han.

Selskapet har per i dag et tilsvarende fartøy under bygging for SalMar.

- Vi har per i dag åtte fartøy under bygging i forskjellige stadier av ferdigstillelse, forteller Tjelle. 

Utstyr: 

«Trollskjær» er utstyrt med Palfinger kran PK50002, 1 stk 5 tonns og 1 stk 3 tonns capstan fra Tenfjord. Instrumentering fra Simrad Raymarine med flere er levert av Sandblost. 

Fremdriftsmaskineri levert av Nogva Motorfabrikk er  2x 380hk Scania dieselmotorer, samt Nogva NANNI marine aggregat. 

Sidepropeller kommer fra PMH. Tenfjord har levert hydraulisk høytrykkspyler. Elektronor AS står for all elektrisk installasjon på fartøyet.