Gå til innhold
Annonse
De to identiske OSVC’ene ble overlevert i januar. Her representert ved «Topaz Tiamar»
De to identiske OSVC’ene ble overlevert i januar. Her representert ved «Topaz Tiamar»

De to OSCV’ene «Topaz Tiamat» og «Topaz Tangaroa» er overlevert fra Vard Brattvaag til rederiet Topaz.

Annonse

De to identiske skipene er bygget med verftets eget design,  VARD 3 08. De er er like over 98 meter lange, 20 meter brede og er 3000 dødvekttonn hver.

Fartøyene er spesielt utviklet for kranoperasjoner og lett undervannskonstruksjon med intervensjonstiltak. Skrogene ble bygget ved Vard Tulcea i Romania, før de ble slept til Norge for ferdigstillelse. Samlet verdi på de to kontraktene oversteg 100 millioner Dollar, da de ble undertegnet i september 2015. Den gang var planen at de skulle leveres fra verftet i henholdsvis tredje og fjerde kvartal 2017.

Hoveddata:

  • Navn: «Topaz Tiamar» og «Topaz Tangaroa» 
  • Verft: Vard Brattvaag
  • Byggenummer: 840 og 841
  • Design: Vard 3 08
  • Lengde: 98,1 meter
  • Bredde: 20 meter
  • Tonnasje: 3000
  • IMO-nummer: 9792527/9792539
  • Rederi: Topaz Energy and Marine
  • Motor: Catepillar. 2x 2250 eKW, 2x 910 eKW og 1x 1700 eKW.
  • Thruster: 2x Azipull Thrusters 2000 kW 
  • Kraner: McGregor
  • Generator: Catepillar 260 kW, 690V
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Maks arbeidsdybde: 3000 meter
  • Livbåter: Harding Safety
  • Dekksareal: 1000 m2
     

Rett ut i jobb

«Topaz Tiamat» og «Topaz Tangaroa» har DP-klasse 2 og en 120 tonns hiv-kompensert offshorekran med arbeidsdybde ned til 3000 meter. Subseautstyr kan senkes ned til havbunnen gjennom en 7,2 x 7,2 meter moonpool eller over skipssiden.

I tillegg er begge fartøyene klargjort for to ROV-er, som vil bli sjøsatt via LARS i siden av skipet. Skipene er bygget etter de nyeste SPS-reguleringene, og kan innkvartere inntil 82 personer i lugarer med høy standard.

«Topas Tangaroa» gikk i februar rett ut i en syv måneder lang kontrakt med et ikke oppgitt europeisk firma, mens søsterskipet «Topaz Tiamat» er en del av en langsiktig kontrakt med Reach Subsea.

- Kontraktene gjenspeiler de trender vi ser med både generelle undervannsoperatører og offshore vindprosjekteiere blir stadig mer selektive og krever innovative, sikrere og mer effektive fartøy, uttalte administrerende direktør i Topaz da kontraktene ble kjent.

Utstyr:

Skipene er klasset av DNV-GL og er utstyrt med fem dieselelektriske motorer fra Catepillar fra Pon Power av typene: 2 X Caterpillar 3516C, 2250eKW Genset, 2 X Caterpillar C32, 940eKW Genset, 1 X Caterpillar 3512C, 1700eKW Genset, 1 X Caterpillar C9.3 , 273eKW Nøddiesel.