Gå til innhold
Annonse
For første gang har Norskjell fått overlevert et nybygg. Foto: Sletta Verft
For første gang har Norskjell fått overlevert et nybygg. Foto: Sletta Verft

Norgeskjell AS fikk i midten av juni overlevert ny båt fra Sletta Verft til selskapets avdeling i Åfjord. MS «Tørhaug», skal benyttes i forbindelse med selskapets dyrking av blåskjell.

Annonse

Daglig leder Ole Andre Nilsen i Norgeskjell AS forteller i en pressemelding at investeringen på kr. 6,5 millioner er et viktig grep for å befeste selskapets posisjon i sjømatmarkedet, og at det vil gi de ansatte helt nye arbeidsforhold når det gjelder drift, komfort og sikkerhet.

Han opplyser videre at dette er det første nybygget i selskapets historie, og dermed en viktig milepæl i den videre utviklingen.

- Investeringen er et ledd i selskapet strategi mot å få økt produksjonen av blåskjell til 2 000 tonn årlig og en del av selskapets investeringsplan på 20 millioner i 2019. I tillegg har selskapet ytterligere planer for investeringer de nærmeste årene for å nå produksjonsmålet, skriver selskapet.

Den 11,35 meter lange og 4,7 meter brede katamaranen er bygget i aluminium, og utstyrt med to 200 hk John Deere motorer fra Nogva Motorfabrikk. Overflatebehandlingen er levert av Multi Marine, mens Bergen Hydraulic har levert kranen. 

Båten er i utstyrt spesielt for drift av blåskjellanlegg, og er bygget med tanke på å gi mannskapet best mulige arbeidsforhold og sikkerhet. Innredning i styrhus er foretatt av R&M Ship Interior AS, mens møblene i styrhuset kommer fra Troldmyr Møbelfabrikk AS. Styrhusstolene er av typen NS 800 Comfort fra NorsSap. Styremaskinen er levert av Sleipner Motor. 

Univa AS har levert komplett ferskvannssystem og septiksystem i tillegg til toaletter om bord. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Tørhaug» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 178
  • Design: Sletta Verft
  • Lengde: 11,35 meter
  • Bredde: 4,7 meter
  • Rederi: Norgeskjell AS
  • Motor: 2x John Deere 4045FM75 fra Nogva Motorfabrikk
  • Gear: 2x Kanzaki TTM50-A3
  • Propell: N160 - 3 bladet fra Nogva Motorfabrikk
  • Sidethrusters: SH320/300TC-U16 fra Sleipner Motor AS
  • Brannslukningsutstyr: Erling Haug AS
  • Livbåter: Viking 4UK fra Erling Haug AS
  • Elektrisk installasjon: Elmarin AS
  • Capstaner: 1x 5t rørmontert og 1x 3t brakettmontert fra Lorentzen Hydraulikk
  • Kran: Palfinger PK8501/M/B fra Bergen Hydraulic
  • Overflatebehandling: Multi Marine