Gå til innhold
Annonse
Nybygget «Tenor» er nå levert til Tempofisk i Søgne. Foto: Vesterværftet
Nybygget «Tenor» er nå levert til Tempofisk i Søgne. Foto: Vesterværftet

Rederiet Tempofisk i Søgne utenfor Kristiansand fikk i november 2019 overlevert sin nye kombitråler «Tenor» fra Vesterværftet i Hvide Sande. 

Annonse

Kontrakten mellom partene ble undertegnet i 2016 og investeringen skal ha kostet i overkant av 42 millioner kroner. Dette er andre gangen rederiet og verftet samarbeider. I 2014 fikk rederiet overlevert den 27,4 meter lange reketråleren «Tempo» fra samme verft. 

«Tenor» er i tillegg til å være en reketråler også rigget for snurrevad. På den måten skal den dekke rederiets ulike fiskerier gjennom hele året. 

Det er Vesterværftet som har designet nybygget, og den er i følger verftet bygget etter de nyeste prinsipper for optimering av drivstofføkonomi, fangstbehandling, sikkerhet og komfort. Fartøyet har mulighet for både å koke og fryse rekene om bord. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Tenor»
  • Verft: Vesterværftet
  • Byggenummer: 334
  • Design: Vesteværftet
  • Lengde: 35,25 meter
  • Bredde: 9,20 meter
  • IMO-nummer: 9826770
  • Rederi: Tempofisk
  • Motor: Catepillar 3508 C hovedmotor fra Pon Power 
  • Gear: Nogva Heimdal HG 600 
  • Propell: Helseth
  • Generator:  Caterpillar C 7 
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Vest-EL
  • Hydraulik: Thyborøn Skibs og Motor AS
  • Styremaskin: Scan-Steering MT - 2500
  • Elektrisk installasjon: Vest-El
  • Overflatebehandling: Hempel

30. november var det dåp for fartøyet med rederen Frode Jensens egen mor, Hildur, som gudmor. Etter dåpen reiste «Tenor» tilbake til Vesteværftet for noen siste utstyrsmonteringer og justeringer. 

Det nye fartøyet er finansiert med 30 millioner kroner i like andeler fra Innovasjon Norge og Nordea.

Utstyr:

«Tenor» er utstyrt med en Catepillar 3508 C hovedmotor fra Pon Power i Esbjerg. I tillegg har den en Caterpillar C 18 generator for hydraulisk drift, og en Caterpillar C 7 generator. 

Nogva Heimdal har levert reduksjonsgear av typen HG 600. 

Propellene er fra Helseth og har diameter ø 3380 mm og ø 3400.  I tillegg har fartøyet fått montert en hydraulisk drevet baugpropell på 160 hk av typen Hundested SFT4. 

Thyborøn Skibs og Motor levert og installert alle vinsjer og hydraulikk, i tillegg til en lossekran av type TMP 900. Fabrikkanlegget er levert av BoaTech i Hanstholm, mens rekefabrikken er levert av Intech i Brønderslev.

Styremaskin er en Scan-Steering Mt - 2500 med to el-hydrauliske pumpestasjoner. Alt navigasjonsutstyr er levert av Vest-EL i Hvide Sande. 

Caterpillar er valgt i maskinrommet. Foto: Vesterværftet
Caterpillar er valgt i maskinrommet. Foto: Vesterværftet
Gode arbeidsforhold på broen. Foto: Vesterværftet
Gode arbeidsforhold på broen. Foto: Vesterværftet