Gå til innhold
MS «Teist» er overlevert fra Maritime Partner til Oslo Havn KF. Foto: Maritime Partner
MS «Teist» er overlevert fra Maritime Partner til Oslo Havn KF. Foto: Maritime Partner

Oslo Havn KF har fått overlevert den hybride patruljebåten MS «Teist» fra Maritime Partner. Den skal kunne seile på ren batterikraft i 2-3 timer i lav hastighet, men kan oppnå en toppfart på over 30 knop med dieselmotorene.

MS «Teist» ble døpt i en seremoni i Oslo Havn i begynnelsen av juni, med byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen som gudmor.

Til stede var også havnestyrets leder, Marthe Scharning Lund, havnedirektør Ingvar M. Mathisen, teknisk direktør Svein Olav Lunde, prosjektleder Rolf Mauritz Hanssen og administrerende direktør i Maritime Partner, Peder R. Myklebust.

MS «Teist» inngår i havneoppsynet og skal eskortere større skip som ferdes i Oslo havn. Havneoppsynet sørger daglig for en trygg og ren fjord.

- Jeg gleder meg til å se båten i aksjon. Den er med på gjøre fjorden trygg for alle som ferdes på sjøen, og den reduserer utslipp. Med andre ord er den ett av flere bidrag til byrådets handlingsplan for nullutslipp i havna, sier gudmor Victoria Marie Evensen.

Innovativt samarbeid

Den nye oppsynsbåten er banebrytende og utviklet som en av de første i sitt slag med miljøvennlig hybridteknologi som kombinerer batteri og motor.

- Oslo Havn har gjort et omfattende arbeid for å bli nullutslippshavn på sikt. Jeg er stolt av båten. Det er viktig at noen går foran. Slik utvikles teknologien så flere kan ta den i bruk. Takk til Maritime Partner AS som bygget båten og til de ansatte i Oslo Havn som bidro til å utvikle den. Båten vil trygge ferdselen på fjorden og jeg ønsker at byens innbyggere får glede av båten, sier Marthe Scharning, styreleder i Oslo Havn.

Hoveddata: 

  • Navn: «Teist» 
  • Verft: Maritime Partner 
  • Byggenummer: 2200
  • Design:Alusafe 1300 MKIII Patrol Hybrid
  • Lengde: 13,1 meter
  • Bredde: 3,88 meter
  • Rederi: Oslo Havn KF
  • Motor: FTP-Iveco N67-45-331kW fra Frydenbø Industri
  • El-motor: 2x OEMER LQ 132P à 37kW fra Hymatech
  • Gear: ZF286
  • Baugthruster: Max Power CT225 13,5kW er levert av Progress Ingeniørfirma 
  • Vannjet:  2x Hamilton HTX30 fra Progress Ingeniørfirma
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Sailor/Furuno fra Marinelektronikk
  • Livbåter: Survitec
  • Dører, luker og vinduer: Ertec
  • Passasjer/Mannskap: 6/2
  • Fart: 32 knop

Kutter utslipp

Den unike hybridteknologien reduserer forbruket av miljødiesel med rundt 70 %.

- Båten bruker utslippsfri batteridrift i lave hastigheter inntil 4-5 knop som er tilstrekkelig for oppsynsrundene i kommunens sjøområder. Når det kreves større fart kobles motorene sømløst inn, samtidig som batteriene lades. Båten kan også lades på landstrøm. Vi takker for et godt og utviklende samarbeid med Maritime Partner AS og gleder oss til å ta båten i bruk, sier Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn.

Hybridfartøyet MS «Teist» er en Alusafe 1300 MKIII Patrol Hybrid er bygget i resirkulerbar aluminium og har kostet 15,1 millioner kroner. Den nye oppsynsbåten erstatter katamaranen «Falk», som har vært i drift i havna siden år 2000.

Båtens fremdrift skjer ved hjelp av to vannjeter som er koblet sammen med diesel- og elektromotorene. Topphastigheten er på over 30 knop. Batterier kan drifte fartøyet i lave hastigheter på 4-5 knop i 2-3 timer. Dieselmotorene benytter biodiesel, og utslipp er i henhold til strenge internasjonale miljøregler.

Utstyr: 

«Teist» er utstyrt med hovedmotorer fra Frydenbø Industri av typen FTP-Iveco N67-45-331kW. Gir er av type ZF286. 

Hymatech AS har levert el-motorer for fremdrift, 2x OEMER LQ 132P à 37kW i tillegg til batteripakken på 49,7 kWt av typen XALT.

Baugthruster av typen Max Power CT225 13,5kW er levert av Progress Ingeniørfirma. De har også levert vannjetsystemet av typen 2x Hamilton HTX30. Utvendige dører og luker i tillegg til vinduer er levert av Ertec. Søkelys,  bauglys, ventilasjon og rørleggingsarbeid kommer fra Maritime Partner. 

Navigasjon og kommunikasjonspakken er levert av Marinelektronikk med utstyr fra Furuno og Sailor. Maritime Montering Nord har stått for innredningen, mens Survitec har levert redningsutstyr. «Teist» er malt i maling fra Jotun.