Gå til innhold
Annonse
Foto: Fitjar Mek. Verksted
Foto: Fitjar Mek. Verksted

Prosessbåten «Taupo» er overlevert rederiet Napier, og skal rett ut på en femårs kontrakt med Salmar på Frøya.

Annonse

«Taupo» er i sin helhet bygget ved Fitjar Mek. Verksted, og det er Heimli Ship Design som står for tegningene. Den 43 meter lange, og 11 meter brede båten har en toppfart på rundt 13 knop.

Båten er bygget for å kunne bløgge 80 tonn fisk pr. time, og har en lastekapasitet på 320 tonn med laks.

Daglig leder i Napier, Kjetil Tufteland mener det er mange fordeler med prosessbåter kontra brønnbåt.

- Den store fordelen er den biologiske sikkerheten. Du går 100 prosent lukket, alt blir tatt vare på. Det er hermetisk lukket, så du utsetter ikke andre for smitte og omvendt. Dyrevelferden er fantastisk, siden du tar livet av fisken med førstehånds håndtering, og det er ingen dødelighet underveis, sier han.

RSW-anlegget er levert av MMC First Process og har en kapasitet på 400m3. Brunvoll har levert 2 stk FU37-LTC1000 sidepropeller på 250 kw. Ankervinsjen er levert av MB Hydraulikk.

«Taupo» er rederiet sin andre prosessbåt. I 2008 begynte det med «Tauranga» og utviklingen av den nye båten har vært med mål om å gjøre teknologien bedre og mer effektiv. I 2020 er det ventet at den neste. «Taupiri» blir levert, også den fra Fitjar Mek. Verksted.

«Taupo» ble døpt i en seremoni i Haugesund 26. januar.

  • Navn: MS «Taupo»
  • Verft: Fitjar Mek. Verksted
  • Byggenummer: 39
  • Design: HFMV P43
  • Lengde: 43 meters
  • Bredde: 11 meters
  • Tonnasje: 650
  • IMO-nummer: 9836646
  • Rederi: Napier
  • Motor: Catepillar 3512C - 1360bkW
  • Gear: Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear & propeller
  • Generator: Catepillar C18 565ekW + 1 stk. Akselgenerator 700ekW
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Vico/Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Inergen - Survitec Fire Solutions
  • Livbåter: Viking
  • Kraner: Bergen Hydraulic/ Palfinger