Gå til innhold
Annonse
«Taits» er den den andre båten Westcon bygger for Klondyke. Foto: Westcon Yards
«Taits» er den den andre båten Westcon bygger for Klondyke. Foto: Westcon Yards

For andre gang har Westcon i Ølen levert en båt til den skotske redergiganten Klondyke Fishing Company. Den knapt 75 meter lange tråleren skal fiske etter pelagiske fiskeslag som sild, makrell og kolmule.

Annonse

«Taits», som er designet av Rolls-Royce Marine omtales som neste generasjon fiskefartøy, og er spekket med ny teknologi. Den er utstyrt med blant annet 55 tommers touch skjermer levert fra Hatteland Display, og er skipet det andre i verden som tar i bruk Furuno UK sitt nyeste navigasjonssystem.

Et bilde tatt av skipets navigasjonssystem på broen er blitt delt over en kvart million ganger i sosiale medier hittil.

–  I tillegg har dette skipet store fordeler ved at det sikrer kvaliteten på fangsten enda bedre, med muligheter for enda raskere avkjøling av fisken. Ved fiske og frakt av flere tusen tonn er dette en veldig verdifull egenskap, sier reder William Tait

Hoveddata:

  • Navn: «Taits» 
  • Verft: Westcon Yards
  • Byggenummer: 34
  • Design: Rolls-Royce
  • Lengde: 74,8 meter
  • Bredde: 15,5 meter
  • IMO-nummer: 9816294
  • Rederi: Klondyke Fishing Company
  • Motor: Rolls-Royce Bergen Diesel B32:40V12P
  • Gear: Rolls-Royce 950 GHC P600
  • Thruster: Rolls-Royce Helocon x 3
  • Generator: 2x Catepillar 3512C/Stamford PM734F-2
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Simrad/Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230 
  • Livbåter: Survitec
  • RSW: 2x FrioNordica 1300 kW
     

- Alt utstyret er integrert på en måte at alt om bord skal henge sammen. Det er en gjennomtenkt løsning der alle systemene snakker med hverandre, forteller Endre Grimstad leder for skipsbygging ved Westcon til Skipsrevyen.

Andre gang

I 2006 overleverte Westcon «Chris Andrea» til samme rederi, og samarbeidet den gang er en viktig grunn til at rederne igjen valgte Westcon, forteller reder William Tair.

Skroget ble bygget ved Rementowa Shipbuilding i Gdansk og sjøsatt i april i fjor. Deretter ble det ble slept til Ølensvåg. RSW-fabrikken er levert av FrioNordica og har en kapasitet på 2202 m3. Vakuumpumpe-systemet er levert av Cflow.

På dekk er båten utstyrt med kraner og pumper levert av Karmøy Winch, mens Rolls-Royce Marine har levert 14 Brattvaag-vinsjer av forskjellige typer.

Westcon blir ikke arbeidsledig etter leveransen av den nye tråleren. Nå går de i gang med bygging av nok en pelagisk fiskebåt. Denne gang for Ålesund-rederiet Gunnar Langva. Deretter står en komplett hybrid-ferge for Norled for tur.