Gå til innhold
 Den nye «Sydnes» har en toppfart på 28 knop med konvensjonell fremdrift, men kan også seile i 4-5 knop i to timer på ren batterikraft. Foto: Maritime Partner
Den nye «Sydnes» har en toppfart på 28 knop med konvensjonell fremdrift, men kan også seile i 4-5 knop i to timer på ren batterikraft. Foto: Maritime Partner

 Bergen Havn har fått overlevert sin nye miljøvennlige arbeids- og oppsynsbåt. Den har fått det tradisjonsrike navnet «Sydnes», og er levert av Maritime Partner.

Den nye «Sydnes» er av designet Alusafe 1500 MPV Hybrid, og er utstyrt med et stort fordekk bauglem og kran samt en romslig bro. Det nye fartøyet skal operere i et stort område slik at den må ha både fart og kapasitet til å dekke nødvendige distanser. Den er bygget for de fleste typer vedlikehold og redningsoppdrag men kan også bistå i oljevernberedskap. Med kran og nokke er «Sydnes» utrustet til å håndtere et stort antall av operasjoner.  

Ved anskaffelsen av ny havnebåt var både rekkevidde og miljø to viktige faktorer for Bergen Havn. Hurtigheten og rekkevidden til nye «Sydnes» oppfyller havnens første krav, og batteripakken sikrer at mannskapet kan seile og jobbe utslippsfritt i indre havn. 

- Vi tar nå nok et steg mot en utslippsfri havn. Fra nå av vil vi kunne jobbe inne i Vågen og langs kaiene på batteri. Det vil skje lydløst og båten blir helt utslippsfri. Når «Sydnes» kommer ut av havnen, vil den kunne koble inn dieselmotorene som gjør at fartøyets rekkevidde øker betraktelig. Vi har et ganske stort distrikt som strekker seg fra Fedje i nord til Bjørnafjorden i sør, så det å komme fort frem betyr mye, understreker havnedirektør Johnny Breivik.

Hoveddata: 

  • Navn: «Sydnes» 
  • Verft: Maritime Partner
  • Byggenummer: 2212
  • Design: Alusafe 1500 MPV Hybrid
  • Lengde: 14,99 meter
  • Bredde: 5 meter
  • MMSI: 258007330
  • Rederi: Bergen Havn AS
  • Motor: 2x Volvo Penta D8-MP-ZF286 fra J.W Gulliksen. 
  • El-motor: 2x OEMER LQ 132P each 37kW fra Hymatech AS
  • Vannjet: 2x Hamilton HJ364/Blue Arrow fra Progress Ingeniørfirma  
  • Generator: Fisher Panda fra Staubo
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Sailor fra Marinelektronikk
  • Interiør: Maritim Innredning Nord
  • Livbåter: Survitec
  • Elektrisk installasjon: Midsund Elektro
  • Kran: Palfinger PK6500 fra Bergen Hydraulic

MS «Sydnes» er bygget i resirkulerbart aluminium. Fartøydesignet har vært levert tidligere til flere ulike kunder og har vist seg som en velfungerende og god arbeidsplattform. 

Dette er imidlertid den første i hybrid versjon – og tar et langt steg inn i det grønne skiftet. Båten er utrustet med 110 kWh batterier fra Corvus Energy og 2x510 HK dieselmotorer med vannjet. Dette gir en rekkevidde på 4-5 knop i to timer med batteridrift og 5 timers seiling i 27 knop med konvensjonelle motorer. 

Utstyr: 

«Sydnes» er utstyrt med 2x Volvo Penta D8-MP-ZF286 hovedmotorer fra J.W Gulliksen. El-motor er 2x OEMER LQ 132P each 37kW levert av Hymatech AS. Vannjet er 2x Hamilton HJ364/Blue Arrow fra Progress Ingeniørfirma. Generator er en Fisher Panda fra Staubo.   

Hydraulisk HPU er levert av Sleipner, som også har levert SH 360 baugthruster. Tenfjord Industrier har levert capstan. Kranen er en Palfinger PK6500 levert av Bergen Hydraulic. 

Interiør er levert av Maritim Innredning Nord, mens stoler av typen NorSap 800 kommer fra NorSap. Elektronisk utstyr er av typen Furuno og Sailor levert av Marinelektronikk. Dører og luker er levert av Ertec. «Sydnes» er malt i maling fra Jotun.