Gå til innhold
Annonse
«Stormhav» er overlevert fra Stadyard til Stormhav AS. Foto: JK Foto
«Stormhav» er overlevert fra Stadyard til Stormhav AS. Foto: JK Foto

Stadyard i Måløy har overlevert den nye «Stormhav» til rederiet med samme navn. Den knapt 28 meter lange kombinerte garn- og linebåten erstatter et 25 år gammelt fartøy. 

Annonse

Opprinnelig skulle fartøyet være levert på høsten i 2019. Men oppsto det en serie av uheldige omstendigheter som gjorde at fartøyet ble forsinket fra det polske skrogverftet, og så kom koronautbruddet på toppen av det hele. 

- Det blir stort for oss å en sikrere arbeidsplass, og få mer ut av råstoffet. Samtidig får vi flere arbeidsplasser på det samme kvotegrunnlaget. Vi øker fra 9 til 24 personer, fordelt på to skift. Det er et bra jafs fra da vi startet for 15 år siden og var bare tre, sier reder Håkon-Inge Mjånes til Skipsrevyen. 

Han forteller at når båten er ferdig og overlevert, vil de holde seg langs vestlandskysten for å fiske, slik at det er kort vei til verftet om det skulle oppstå noen barnesykdommer. I august, når blåkveitefisket åpner, går turen nordover til Finnmark. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Stormhav» 
  • Verft: Stadyard
  • Byggenummer: 43
  • Design: Seacon SC28
  • Lengde: 27,99 meter
  • Bredde: 9,50 meter
  • IMO-nummer: 9856452 
  • Rederi: Stormhav AS
  • Motor: Yanmar 6EY17W fra Verlo AS
  • Gear: G50FK fra Finnøy Gir & Propeller
  • Propell: P58.19.230 fra Finnøy Gir & Propeller
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Ocean Electronics AS
  • Brannslukningsutstyr: Novec fra Sentronik AS
  • Livbåter: Viking fra Selstad AS
  • Elektrisk installasjon: Ulvesund Elektro AS
  • Fabrikk: Westmek

«Stormhav» er designet og utviklet av Seacon as i Måløy med designbenevnelse SC28. Den har plass til et mannskap på 14 personer i en og tomannslugarer med egen dusj og toalett. Det er også lagt til rette for en romslig messe/salong med egen spiseavdeling.

Skulle bygges i Norge

Fartøyet har montert de nyutviklede «Loppa» sløyemaskinene fra Havfront. Disse er utviklet gjennom et Innovasjon Norge-prosjekt, og «Stormhav» har tatt del i dette prosjektet.

«Stormhav» skal drive tradisjonelt line- og garnfiske etter hvitfisk. Det er beregnet plass for ca. 45.000 krok på anlegget som er levert av Fiskevegn AS. 

Hun får et kombinert kjøle- og fryserom på totalt 206 kubikkmeter hvor det i tillegg til frysing er planlagt for ising i kar/kasser. På hoveddekk blir der egen avdeling for behandling av hvitfisk.

At båten skulle bygges i Norge var nesten et krav fra banken, forteller Mjånes. 

- Vi hadde den ute på anbud til seks forskjellige verft. Stadyard hjalp oss med utregningene da vi startet prosjektet for å ha et grunnlag før vi gikk til banken. Så har vi vært inne der med andre båter, så vi kjenner dem godt. 

Med koronautbruddet blir det ikke noen stor dåp i nærmeste fremtid. 

- Men en dåp skal det bli, så får vi heller ta festen til høsten, avslutter Mjånes. 

Utstyr: 

Fremdrift sørges for av en Yanmar 6EY17W fra Verlo AS. Den er også utstyrt med et John Deere generatorsett av typen 4045TFM50 og et Scania generatorsett av typen DI13075M, begge levert av Nogva Motorfabrikk. Finnøy Gir & Propeller har levert propeller av typen P58.19.230 og gir av typen G50FK  i tillegg til en akselgenerator av typn Stamford HCM534D2. 

På dekk er «Stormhav» utstyrt med en Triplex KN-16 kran fra Macgregor og en TMP 700K fra Damgaard Fishing. Anker og kjetting er levert av Sotra Anchor & Chain, mens ankervinsjen av typen 1-AV-16K2 er levert av MB Hydraulikk. 

RSW-kjøler og fryseri er levert av MMC First Process, mens fabrikken kommer fra Westmek AS. Egnemaskinen er fra Mustad Autoline. Garnhaler og garngreider er levert av Net-Op. 

Innredning, isolering og møbler er levert av Maritime Montering AS. Fartøyets byggerisikoforsikring er gjort hos Bud og Hustad Forsikring. Det er finansiert av Sparebanken Sogn og Fjordane.