Gå til innhold
Annonse
 «Steinunn» er overlevert til Skinney-Thinganes. Foto: Vard/Brunes Foto
«Steinunn» er overlevert til Skinney-Thinganes. Foto: Vard/Brunes Foto

De to siste av i alt syv identiske trålere som Vard har bygget for kunder på Island er nå levert. 

Annonse

Først ute var «Vestmannaey», deretter ble «Bergey», «Hardbakur», «Vördur» og «Áskell» levert på løpende bånd. Nå er de to siste, «Steinunn» og «Þinganes» overlevert til rederiet Skinney-Thinganes. 

Skrogene på de to trålerne ble bygget ved Vard sitt eget verft i Vietnam, Vard Vung Tau, før det ble fraktet til Norge for ferdigstillelse. 

Eksportkreditt Norge står for eksportfinansiering for seks av de syv hekktrålerne, til et totalt lånebeløp på omtrent 500 millioner kroner. Den islandske banken Landsbankinn stiller som garantist for lånene.

Hoveddata:

  • Navn: «Þinganes»,«Steinunn»
  • Verft: Vard Aukra
  • Byggenummer: 899, 896
  • Design: Vard 8 08
  • Lengde: 28,93 meter
  • Bredde: 12,32 meter
  • IMO-nummer:  9844681
  • Rederi: Skinney-Thinganes
  • Motor: 2x Yanmar  6EY17W fra Maritim Motor
  • Gear: Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear & Propeller
  • Generator:  Scania DI13 (KC) 374 kW fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro
  • Styremaskin: Kongsberg Maritime
  • Kraner: Aukra Maritime

Rederiene som har benyttet seg av eksportfinansiering fra Eksportkreditt Norge var Bergur-Huginn, Skinney-Thinganes, og Gjögur, som alle har fått to trålere hver. Utgerdarfelag Akureyringa har skaffet finansiering gjennom andre kilder.

Båtene er designet av Vard Design i Ålesund. Hvert fartøy har en lengde på 29 meter og bredde på 12 meter, et 240 kubikkmeters stor fryselasterom samt et prosesseringsområde. 

Fartøyene er videre utstyrt med et stort dekksområde med trålvinsjer, et energieffektivt fremdriftssystem med lavt drivstofforbruk, store propeller og ror som sørger for smidig seilas i tøff sjø og for sikker håndtering av fiskeutstyret.

Båtene blir utstyrt med mannskapslugarer av høy kvalitet med plass til totalt 13 personer.

Utstyr: 

Fartøyene  er utstyrt med 2 Yanmar hovedmotorer av typen 6EY17W, som yter 290 kW hver. I tillegg har den installert en Scania DI13 (KC) hjelpemotor fra Nogva Motorfabrikk som yter 374 kW. 

Bergen Dieselcontact AS har levert thrustere og el-motorene til dem. Gear og propeller er levert av Finnøy. 

Innredningen om bord er gjort av Norwegian Marine Interior AS, de har også levert bysseløsningen på fartøyet. Seaonics AS har levert vinsjene om bord som består i en 16 tonns trålvinsj, to gilsonvinsjer på 15 tonn hver, ankervinsj og multifunksjonsvinsj. 

Aukra Maritime har stått for kranene på dekk. 

Teknotherm har levert frysesystemet for lasten. Kongsberg Maritime har levert styremaskinen på fartøyet. Kjelen er levert av Ulmatec Pyro. 

Søsterskipet «Þinganes» er også overlevert. Foto: Vard/Brunes Foto
Søsterskipet «Þinganes» er også overlevert. Foto: Vard/Brunes Foto