Gå til innhold
Annonse
Etter flere forsinkelser er frysetråleren «Scombrus» overlevert . Foto: Julien Monjaret
Etter flere forsinkelser er frysetråleren «Scombrus» overlevert . Foto: Julien Monjaret

Havyard Ship Technology har overlevert tråleren «Scombrus» til det franske rederiet France Pélagique SAS. Overleveringen fant sted i mars. 

Annonse

France Pélagique SAS er et datterselskap av det nederlandske fiskerikonsernet Cornelis Vrolijk. 

Designet er gjort av det nederlandske designselskapet ASD Ship Design, og er av typen NT 2020. Skroget til det drøyt 81 meter lange og 17,5 meter brede fartøyet ble bygget ved det polske verftet Nauta Shipyard, før det ble slept til Norge for ferdigstillelse. 

Det var i januar 2018 at kontrakten om bygging ble undertegnet mellom partene, og da ble det meldt om at forventet levering var desember samme år. Senere ble denne datoen utsatt flere ganger, blant annet på grunn av endringer i det opprinnelige designet. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Scombrus» 
  • Verft: Havyard Ship Technology
  • Byggenummer:131
  • Design: ASD Ship Design
  • Lengde: 81,36 meter
  • Bredde: 17,5 meter
  • Tonnasje:  4025
  • IMO-nummer: 9828936 
  • Rederi: France Pélagique SAS
  • Motor: PMM0630B00 fra NES 
  • Propell: Kongsberg Maritime
  • Tunnelthruster: Kongsberg Maritime
  • Generator: 2x 9CM25E fra Pon Power
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Kongsberg Maritime
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Kraner: SeaQuest
  •  

Frysetråleren er utstyrt med RSW-tanker for å holde fangsten ved 1 minusgrad, før den fryses ned i større 25 kilos blokker. 

Det er lagt vekt på å sikre energieffektivitet på fartøyet, samt god komfort for mannskapet ig trygge arbeidsforhold. 

Utstyr: 

«Scombrus» er utstyrt med to stk 9CM25E generatorer fra Pon Power, mens Norwegian Electric System (NES) har levert motorer av typen PMM0630B00. Kongsberg Maritime har levert propellanlegg og tunnelthruster, begge deler med elektriske motorer fra NES. Nogva Motorfabrikk har levert en DII6 nødgenerator. Kongsberg har forøvrig også levert vinsjene. 

SeaQuest har levert tre dekkskraner og fiskepumper. Utstyr for sortering og håndtering av fisk er levert av Skaginn. Ballastvannbehandlingen er levert av MMC First Process. 

Work Ribs har levert MOB-båt, mens daviter kommer fra Palfinger. 

Vestnes Ocean har levert innredningen som består av materialer møbler, bysse og vaskeriutstyr. 

Anker er levert av G.J Wortelboer, mens ankervinsjen er levert av SEC Groningen.