Gå til innhold
Annonse
Den helelektriske «Rygerelektra» skal blant annet gå med turister i den mektige Lysefjorden. Foto: Romvesen
Den helelektriske «Rygerelektra» skal blant annet gå med turister i den mektige Lysefjorden. Foto: Romvesen

Rederiet Rødne i Stavanger har overtatt den nye «Rygerelektra» fra Brødrene Aa i Hyen. Dette er rederiets første helelektriske fartøy.

Annonse

Fartøyet ble bestilt for et drøyt år siden, og skal gå i turisttrafikk i Lysefjorden og Ryfylke i Rogaland. Den 42 meter lange og 10,3 meter brede hurtigbåten får en toppfart på 20 knop, og skal kunne seile i rundt 50 nautiske mil på ren batterikraft. 

- Det er viktig at vi nå får den første nullutslipps-hurtigbåten på vannet. Det kan skape et helt nytt grunnlag for å øke farten i omstilling til nullutslipp på hurtigbåter. Og det viser hvordan en fremoverlent næring griper mulighetene i og bidrar til det grønne skifte. Det uttalte daværende klima- og miljøminister Ola Elvestuen da bestillingen ble kjent. 

Prosjektet, som har en totalkostnad på rundt 120 millioner, har mottatt 19,5 millioner kroner i Enovastøtte. 

Hoveddata:

  • Navn: «Rygerelektra» 
  • Verft: Brødrene Aa
  • Byggenummer: 302
  • Design: Paradise Nautica/Brødrene Aa
  • Lengde: 42 meter
  • Bredde: 10,3 meter
  • Tonnasje:  449
  • IMO-nummer: 9884007 
  • Rederi: Rødne Fjord Cruise
  • Motor: 2 x Ramme à 375 kW
  • Gear: Servogear HD220
  • Propell: Servogear Ecoflow
  • Thrustere: Sleipner Motor
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Ocean Electronics/Brødrene Aa
  • Brannslukningsutstyr: Nortronik
  • Ankringssystem: MB Hydraulikk
  • Passasjerseter: West Mekan AS

 

I tillegg har Smartly AS fått 10,3 millioner kroner i støtte til bygging av den ladestasjon i Stavanger havn som skal sikre lading til det nye fartøyet. 

Grønne løsninger

I tillegg til å installere verdens største batteripakke på en hurtigbåt, er det gjort flere andre tiltak som gjør at fartøyet sparer 270 000 liter diesel i året. 

Ifølge daglig leder i Rødne, Lars Rødne, hadde det ikke vært mulig å gjennomføre prosjektet uten støtte fra Enova. 

- Det hadde ikke vært aktuelt, sier han til Skipsrevyen.

«Rygerelektra» har sertifikat for 297 passasjerer, og har en romslig salong med alt på ett plan. Noe som gjøre fartøyet godt egnet for rullestolbrukere. Det har også god dekksplass, som er viktig for turistene som skal oppleve den mektige Lysefjorden. 

Det nye fartøyet er søsterfartøy til «Rygerdronningen», som Brødrene Aa leverte våren 2018. 

Utstyr: 

Westcon Power & Automation har levert to Ramme-motorer som er på 375 kW hver. I tillegg står de for leveransen av energistyring og IAS. 

Servogear har levert Ecoflow Propulsion fremdriftssystem i tillegg til girsystemet som er av typen HD220. To akterthrustere av typen SAC400 og to baugthrustere av typen SAC450 er alle levert av Sleipner motor, mens Brunvoll har levert styremaskinen om bord. 

Passasjersetene er levert av West Mekan, mens Alu Design har levert stolene til styrhuset. MB Hydraulikk har levert ankringssystem. Toaletter er levert av Jets