Gå til innhold
Den kombinerte snurper/tråleren «Ruth» er levert fra Karstensens Skibsværft til Gullak Madsen i Hirtshals. Foto: Karstensens Skibsværft
Den kombinerte snurper/tråleren «Ruth» er levert fra Karstensens Skibsværft til Gullak Madsen i Hirtshals. Foto: Karstensens Skibsværft

Karstensens Skibsværft i Skagen overleverte fiskefartøyet «Ruth» til Gullak Madsen fra Hirtshals i september. Den erstatter et tidligere fartøy med samme navn, som nå eies i Norge og seiler under navnet «Slaaterøy»

Den kombinerte snurper/tråleren er 89,35 meter lang og 18 meter bred. Skroget ble bygget ved Karstensens skrogverft i Gdynia i Polen, før det i februar i år ble slept til Skagen for ferdigstillelse. 

Fartøyets design, spesifikasjoner og arrangement er et resultat av tett samarbeid mellom rederi og verft, hvor alle løsninger er optimalisert og skreddersydd for å passe Gullak Madsen og hans mannskaps spesifikke krav. 

Hovedfokuset har vært optimalisering av arbeid, sikkerhet og komfort for mannskapet, samt optimalisering av fangsthåndtering, lagringsfasiliteter og drivstofforbruk. 

Skroget er bygget i stål med to sammenhengende dekk. Styrehus og master er bygget i aluminium. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Ruth» 
  • Verft: Karstensens Skibsværft
  • Byggenummer: 463
  • Design: Karstensens Skibsværft
  • Lengde: 89,35 meter
  • Bredde: 18 meter
  • Tonnasje: 4319  
  • IMO-nummer: 9899337 
  • Rederi: Gullak Madsen 
  • Motor: MAN 9L32/44 CR, 4800 kW
  • Gear: Scana Volda ACG980/PF680
  • Propell: MAN VBS1100, d4500 mm
  • Generator: 3 x Cummins QSK38-DM 1002 kWe
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno, Scanmar og Simrad fra Sea Mech
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro

For å sørge for minst mulig støy er lugarene plassert så langt unna propellen som mulig. Det er også gjort en rekke andre grep for å skape et lavt støynivå. Under tester viste støymålinger at nivåene ligger godt under krav og anbefalinger. «Ruth» er innredet med seks 1-mannslugarer. alle med eget toalett og dusj.  

Fra styrhuset er det 360° utsikt.

Fartøyet er utrustet med totalt 5400 kW hovedmotorer, koblet til èn reduksjonsgirkasse som driver èn propell. Foran hovedmotoren er det montert akselgenerator på 2700 kW. For å levere ekstra elektrisk kraft, er fartøyet utstyrt med tre hjelpemotorer som hver produserer 997 kWe. 

Når fartøyet fisker og vinsjsystemer er i bruk, vil akselgeneratorene kobles inn, og elektrisk kraft tilføres derfra. Under normal drift vil en av hovedmotorene være i gang, noe som gir både fremdrift og elektrisk kraft gjennom akselgeneratoren. 

Utstyr: 

MS «Ruth» er utstyrt med  hovedmotor at typen MAN 9L32/44 CR, 4800 kW. Gear er av typen Scana Volda ACG980/PF680. Propeller er MAN VBS1100, d4500 mm. Videre har den 3 x Cummins QSK38-DM 1002 kWe generatorer i tillegg til 1 x Cummins QSK19-DM, 538 kWe havnegenerator. 

Akterthruster er 2 x Brunvoll, 950 kW / 1292 HP. Azimuth thruster er 1 x Brunvoll AR80 LTC2100, 1500 kW / 2040 HP.

SCR-systemet er levert av MAN Energy Solutions. Olje og dieselfilter er levert av Green Oil. 

Dekksutstyret er levert av Ibercisa og består blant annet av to trålvinsjer på 97t, tre nettromler på 140t, anker- og fortøyningsvinsjer. 

Elektriske kraner er levert av MacGregor Rapp. Elektriske fiskekraner er levert av Macgregor Triplex og består blant annet i 1x KNR-120, 7,0 tonnes x 13,8 m, 1 x KNR-75, 1 x NK-6000.

Samme firma har levert dekkskraner av typen KN-75 og KN-60. Aktuatorer er levert av Eltorque. 

MOB-båt er en Viking Norsafe Mako-655 waterjet. Maritime Montering har stått for innredningen om bord, med møbler fra Ekornes.  Stolene i styrhuset er av typen Nor-Sap 1600. Elektronisk utstyr er levert av Sea Mech og er fra Furuno, Scanmar og Simrad.

Hjemmekoselige forhold når man har fri. Foto: Karstensens Skibsværft
Hjemmekoselige forhold når man har fri. Foto: Karstensens Skibsværft
Ingenting å si på arbeidsforholdene på broen. Foto: Karstensens Skibsværft
Ingenting å si på arbeidsforholdene på broen. Foto: Karstensens Skibsværft