Gå til innhold
Annonse
MF «Skopphorn»  Foto: Stig Breidvik
MF «Skopphorn» Foto: Stig Breidvik

Fjord1 konsernet har fått overlevert ytterligere to ferger fra Havyard. «Rovdehorn» og «Skopphorn» er henholdsvis nummer 7 og 8 av totalt 13 som Havyard bygger for rederiet. 

Annonse

Begge nybyggene skal inn på sambandet Magerholm-Sykkylven fra 1. januar. Fjord1 vant kontrakten i 2018 sammen med Hareid - Sulesund-sambandet. Avtalen varer ut 2030 og har en verdi på over 2,5 milliarder kroner.  

Kontrakten innebar en omfattende reduksjon av CO2-utslipp og lavere energiforbruk.

Dette har Havyard løst med at på en vanlig overfart skal det brukes batteri på de nye fergene, men dersom fergene må bruke backup-energi, så vil det bli brukt biodiesel. I tillegg har fergene verktøy som gir mannskapet et ekstra sett øyne når det gjelder energibruk.

Hoveddata: 

  • Navn: «Rovdehorn» / «Skopphorn»  
  • Verft: Havyard Ship Technology
  • Byggenummer: 139/140
  • Design: Havyard 936
  • Lengde: 111 meter
  • Bredde: 17 meter
  • Tonnasje: 2641 t
  • IMO-nummer:  9832286 / 9832298
  • Rederi: Fjord 1
  • Motor: MJBM 355 MA4 B45 fra Norwegian Electric Systems
  • Fremdrift: Rolls-Royce AZP 85
  • Generator Set: 4x Volvo Penta D16C, 551kW fra J.W Gulliksen
  • Batteripakke: Corvus
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Norwegian Control Systems
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire Integrated Solutions
  • Livbåter: Survitec
  • HVAC-system: AAS og AERS fra Aeron 
     

De 111 meter lange og 17 meter brede fergene har plass til 120 personbiler. 

Norske leverandører

På leverandørlisten finner man en rekke norske leverandører, men også en del utenlandske. Fergene er klasset av DNV GL, lanterner er levert av Stahl Tranberg mens redningsvester kommer fra Aalesund Protective Wear. Maritim Montering har stått for møbler, og anker kommer fra Fossen Shipping, for å nevne noen.

Konsernsjef Geir Johan Bakke sier Havyard med disse fergene tar i bruk totalkompetansen de har i konsernet og samspillet mellom design-, elektro og verftsmiljø.

- På denne måten har vi greid å utvikle ferjer med ekstremt lavt energiforbruk, sier han.

Norwegian Electric Systems har levert bro, automasjon og elektriske kraftsystem og Havyard Design & Solutions står for designet.

Leder for Havyard Design & Solutions, Stig Espeseth forteller at de i arbeidet med fergene har brukt erfaringer fra skrogtilpassing og digital testing av skrog innen andre segment som offshorefartøy, støttefartøy for offshore vindparker og nå sist også med utvikling av Kystruten.

Energiforbruket på en overfart tilsvarer det samme som åtte til ni middels store elbiler.

Skrogene ble sveiset ved Cemre-verftet i Tyrkia før de ble slept til Norge for ferdigstillelse.

Utstyr: 

Fergene er utstyrt med 4x MJBM 355 MA4 B45 motorer fra Norwegian Electric Systems. Generatorene kommer fra J.W Gulliksen og er av typen Volvo Penta D16C. Fremdriftssystemet kommer fra Rolls Royce og er av typen AZP 85. Batteripakken er på 1469 kW og er levert av Corvus og NES. Landstrømanlegg, transformatorer og tavler er levert av Norwegian Electric System.

På dekk har Adria Winch levert ankervinsj av typen AW-HL-142/10-ABS, i tillegg til 2 capstaner av typen MC-H-80/20. MOB-båt er levert av  Mare Safety av merke Viking 470, mens Vestdavit har levert daviter.
 

 MF «Rovdehorn» Foto: Stig Breidvik
MF «Rovdehorn» Foto: Stig Breidvik