Gå til innhold
Annonse
«Ronja Storm» er nå klar for oppdrag. Foto: Havyard
«Ronja Storm» er nå klar for oppdrag. Foto: Havyard

Det som per i dag er verdens største brønnbåt er overlevert fra Havyard Ship Technology til Sølvtrans. Nå skal hun til ut i arbeid rundt Tasmania.

Annonse

Med sine 7450 m3 brønnkapasitet, 12 000 tonn dødvekt og 116 x 23 meter, ruver «Ronja Storm» i aller høyeste grad sammenlignet med sine mindre kolleger. 

Selve skroget ble bygget ved Cemre-verftet i Tyrkia og ankom Havyard i Leirvik i februar for utrustning. Når seilasen starter sørover er det ventet at den vil ta ca 50 dager. Av sikkerhetsmessige grunner er det bestemt at den skal gå via Panamakanalen. Når hun er fremme skal hun gå på fast kontrakt Huon Aquaculture Group i farvannene rundt den australske delstaten Tasmania.

Båten skal ha et sikkerhetsmannskap på 8, og normalt ha en til to kadetter under opplæring i tillegg. To av tre offiserer er fra Norge, de andre vil være lokalt ansatte. 

Hoveddata:

  • Navn: «Ronja Storm» 
  • Verft: Havyard Leirvik (skrog ved Cemre)
  • Byggenummer: 135
  • Design: Havyard Design & Solutions
  • Lengde: 116,2 meter
  • Bredde: 23 meter
  • Tonnasje: 12 000
  • IMO-nummer: 9829667
  • Rederi: Sølvtrans
  • Motor: 4x Cat 3516C fra Pon Power
  • Thruster: TT1650 DPN CP fra Rolls-Royce
  • Propell: 72A1/4 D-B/P/N 3300 fra Rolls-Royce
  • Generator: Cat fra Pon Power
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Palfinger Marine
  • Lanterner: Tranberg Stahl

Ferskvann er mangelvare

MMC First Process har levert en komplett fiskehåndteringspakke, inkludert utstyr for avsiling og sortering. De leverer også redundante automasjonssystemer, pumper, RSW-maskineri, CO2-strippere, tankvask, samt produksjonssystemer for oksygen og ozon, samt annen vannbehandling. 

Det er Norwater som leverer utstyret for produksjon av ferskvann.

«Ronja Storm» vil kunne produsere så mye som 700 m3 ferskvann i timen ved bruk av omvendt osmose. Det tilsvarer døgnforbruket til rundt 100 000 nordmenn. Ferskvannet skal brukes til å bekjempe laksesykdommen AGD, som man er plaget med i farvannet. 

Bruk av nyutviklede systemer for vannrensing og vannbehandling gjør også at en kan gjenbruke ferskvannet flere ganger enn i dag.

Første på DC

Men det er ikke bare systemene rundt fiskehåndteringen som gjør «Ronja Storm» spesiell. 

Båten blir den første brønnbåten i verden som benytter seg av likestrømsnett (DC) på 1000 volt. Det er Norwegian Electric Systems som leverer de elektriske kraftsystemene, bestående av generatorer, tavler med likerettere og frekvensomformere, samt motorer for propellanlegg og thrustere. De leverer også brosystemer og skipets automasjonssystem.

Fordelen er at man dermed kan ha variabelt turtall på dieselgeneratorene, som gir både redusert forbruk og utslipp. Også vedlikeholdskostnader blir lavere med en slik løsning. Generatorsett som går på variabelt turtall betyr også vesentlig reduksjon av støy både for de som arbeider om bord, de som arbeider på lakseanleggene og fastboende i nærheten av anleggene. 

Samlet kapasitet for strømproduksjon er på 9000 kW og produseres av fire dieselgeneratorer à 2250 kW.

Båten kan ha opptil 1200 tonn slakteklar fisk om bord. De svært gode prisene man oppnår for fisken fra Tasmania gjør at verdien på lasten kan komme opp i over 100 millioner kroner. 

Utstyr: 

«Ronja Storm» er utstyrt med 4x Cat 3516C hovedmotorer levert av Pon Power. De har forøvrig også levert generatorsett og nødgenerator. I tillegg har Norwegian Electric System levert elektrisk kraftsystem, bestående av generatorer, tavler med likerettere og frekvensomformere, samt motorer for propellanlegg og thrustere. Propeller og thrustere er levert av Rolls-Royce og er av henholdsvis av typen 72A1/4 D-B/P/N 3300, og TT1650 DPN CP. 

Fiskehånteringspakken er levert av MMC. Norwater har levert omvendt osmose system som er av typen NWS 4x 4200TPD. 

Kranene på dekk er av typen Triplex fra MacGregor. Dekksmaskineri om bord er levert av Palfinger Marine, som også levert MOB-båt og livbåter. 

Møbler og innredning er levert av Maritime Montering. Skipet er malt med maling fra Carboline. 

Norwegian Electric Systems har levert tavlene om bord. Foto: Havyard
Norwegian Electric Systems har levert tavlene om bord. Foto: Havyard
Møbler er levert av Maritime Montering. Foto: Havyard
Møbler er levert av Maritime Montering. Foto: Havyard