Gå til innhold
Annonse
«Ronja Islander» er overlevert fra Aas Mek til Sølvtrans. Foto: UAVPIC
«Ronja Islander» er overlevert fra Aas Mek til Sølvtrans. Foto: UAVPIC

«Ronja Islander»​ ble døpt og overlevert til Sølvtrans Wellboat AS lørdag, 7. desember. Nå skal den på oppdrag for Grieg Seafood i Canada.

Annonse

«Ronja Islander» er 70 meter bred og 12 meter lang. Fartøyet er arrangert for sortering, smolttransport, avlusing med filter for oppsamling av lus og UV-behandling av alt sirkulasjonsvann. Den er spesielt konstruert for å kunne trykklosse med en trykkhøyde på opptil 15 meter. Dette er arrangert for å kunne trykklosse direkte til slakteri eller mottakstanker på land. 

Lastekapasiteten er på 1800 m3 fordelt på to lasterom med skyveskott og trykk laste- og lossesystem, og arrangert med rederiets spesielle tverrskips sirkulasjonssystem for optimal utnyttelse av tankvolumet og lukket transport.

I tillegg er det montert et dobbelt vakuumpumpeanlegg med 2 x 6000 l tanker.

Fartøyet er laget for lukket transport med CO2 luftere, RSW kjøling, oksygenering m.m. for behandling av vannet i lasterommene i forbindelse med transport av smolt, syk fisk, transport gjennom soner med spesielle restriksjoner o.l. 

Hoveddata:

  • Navn: «Ronja Islander» 
  • Verft: Aas Mek
  • Byggenummer: 201
  • Design: AAS 1802 ST
  • Lengde: 70 meter
  • Bredde: 12 meter
  • IMO-nummer: 9858357 
  • Rederi: Sølvtrans
  • Motor: Yanmar 6EY26W levert av Maritim Motor
  • Gear: Brunvoll
  • Propell: Brunvoll
  • Generator: 2x Cummins QSK50-DM1 levert av Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: HG Marine Electronics
  • Brannslukningsutstyr: Survitec Fire Solutions
  • Livbåter: Certex Norge
  • Elektrisk installasjon: Vik Elektro
  • Dekkskraner: Bergen Hydraulics

Lørdag 7. desember ble det nye fartøyet døpt i Ålesund med Kathleen Mathiesen fra Grieg Seafood som gudmor.

Sølvtrans AS er verdens største brønnbåtrederi og driver transport av levende fisk, hovedsakelig laks og ørret. Selskapet har med den siste leveransen 24 fartøyer i drift. Dette inkluderer fartøyene i Chile hvor Sølvtrans er deleier. 

Alle fartøyene går i stor grad på lange kontrakter med oppdrettsselskaper i Norge, Skottland, Canada, Tasmania og Chile. Selskapet ble etablert i 1986 av Roger Halsebakk.

Innredning

Det er innredningsfasiliteter for ti personer, fordelt på seks enmannslugarer og to tomannslugarer, alle med dusj og toalett.

Båten er arrangert med stor og romslig messe og salong, bysse, kjøl- og fryserom, vaskerom, garderobe, kaffebar, trimrom, laboratorium m.m. Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system, fjernstyring av all last og fiskehåndtering m.m. 

Eget system er montert for separering av sjøvann og ferskvann ved lasting og lossing i forbindelse med avlusing med ferskvannsbading og gjenbruk av ferskvannet, og bruk av over- og undertrykks lasting uten bruk av vakuumpumpe.

Utstyr:

For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene, er det montert fire Palfinger kraner på dekk. To på 26 t/m og to på 24 t/m for nothåndtering. Det er i tillegg montert kapstanere, trommelvinsjer for assistanse ved merdene, ankervinsjer og fortøyningsvinsjer. 

For telling og kontroll av biomasse ved lasting og lossing, er det montert Aqua Scan og Vaki fisketellere, samt Vaki smolttellere og tørrteller på sorteringsmaskin.

I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm, som er tilkoplet et Brunvoll gear og propellanlegg. For best mulig manøvrering er det montert sidepropell forut, og akter på 450 kW og 300 kW fra Brunvoll. Styremaskin kommer fra Kongsberg Maritime CM.

Strømproduksjon besørges av to stk Nogva Cummins QSK50-DM1, hver på 1628 kW v/1800 rpm, samt et havneaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 323 kW.

RSW-anlegget er levert av PTG FrioNordica. Maritime Partner har levert MOB-båt og kran. MMC First Process har levert laste- og lossesystemet, samt sorteringsteller. Fisketeller er levert av AquaScan AS. mSterner AS har levert UV-anlegg/lusefilter og Ozon- oksygenanlegg. 

Pumper kommer fra PG Flow Solutions og Allweiler. 

Ankervinsjer levert av AS Scan i Danmark, mens dekkskraner er levert av Bergen Hydraulic. Ankerutrustning er levert av Fossen Shipping. 

Innredningen er levert av R&M Ship Interior i Molde. Malingen til skipet er levert av Multi Marine / Carboline. 

Alle motorer er utstyrt med IMO-Tier III NOx eksosrenseanlegg som gir sterkt redusert utslipp til luft.