Gå til innhold
Annonse
MS «Roald Amundsen» er overlevert til Hurtigruten og har gjennomført sin jomfrutur. Foto: Hurtigruten
MS «Roald Amundsen» er overlevert til Hurtigruten og har gjennomført sin jomfrutur. Foto: Hurtigruten

Hurtigruten sitt nye ekspedisjonsfartøy MS «Roald Amundsen» er nå overlevert fra Kleven. 3. juli hadde hun sin jomfrutur fra Tromsø.

Annonse

Det 140 meter lange og 24 meter brede skipet har plass til 530 passasjerer og kan seile i en marsjfart på 15 knop. Skipet er, som søsterskipet «Fridtjof Nansen» designet av Rolls-Royce (nå Kongsberg Maritime) i samarbeid med anerkjente norske yacht-designeren Espen Øino.

Med MS «Roald Amundsen»  ønsker Hurtigruten å sette en ny standard for innredning og gjesteopplevelser. Målet er å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene innenfor en moderne ramme preget av kvalitet og komfort.

Skipet skulle vært i drift allerede i 2018, men i februar i fjor ble det kjent at rederiet måtte avlyse sine 10 første ekspedisjonscruise. Det rammet rundt 3000 passasjerer. 

Hoveddata:

  • Navn: «Roald Amundsen» 
  • Verft: Montex Shipyard (Gdansk, Poland), Kleven Shipyard (Ulsteinvik, Norway)
  • Byggenummer: 400
  • Design: Rolls-Royce Marine / Espen Øino
  • Lengde: 140 meter
  • Bredde: 24 meter
  • Tonnasje: 20 889 
  • IMO-nummer: 9813072
  • Rederi: Hurtigruten AS
  • Motor: 4x Bergen B33:45L fra Rolls-Royce
  • Thrusters: Rolls-Royce Marine
  • Generator: Rolls-Royce Marine
  • Navigasjon og kommunikasjon: Hareid Group
  • Brannslukningsutstyr: Erling Haug AS
  • Livbåter: Viking Life Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Hareid Elektriske Teknikk
     

Bærekraft

Direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, skryter av arbeidet Rolls Royce gjorde i utviklingen av skipet.

- Vi opplevde at de var veldig “på”, spesielt på å finne bærekraftige løsninger. Det var noe vi utfordret bransjen på tidlig i prosjektet.

Samtidig var Hurtigruten opptatt av at teknologien om bord ikke skulle være uprøvd.

- En ting er å putte inn uprøvd teknologi i en ferge som skal krysse en fjord på 30 minutter. En annen ting er det å sette det inn i et skip som skal krysse Drakepassasjen eller Nordvestpassasjen, sier Skjeldam.

I november 2018 annonserte rederiet at flåten skulle drives av biogass (LBG). Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord, reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet fra skipene med 20 prosent. 

Ship of The Year-nominert

«Roald Amundsen» var ett av tre skip som var nominert til den prestisjetunge prisen Ship of The Year som Skipsrevyen deler ut årlig. I den forbindelse med den grundig omtalt i vårt magasin som kom ut i forbindelse med utdelingen i juni 2019. 

En av grunnene til nominasjonen var at skipet er verdens første hybride cruiseskip. Etter overtakelsen kunne hun seile utenfor kysten av Sunnmøre på bare batterikraft. 

- Å være kaptein på et helt nytt skip og få seile henne fra verftet er alltid en ære. At MS «Roald Amundsen» er en grønn pioner, gjør dette øyeblikket ekstra spesielt både for meg og resten av mannskapet. Jeg er svært imponert over skipet, teknologien og hvordan hun oppfører seg i sjøen. Nå gleder vi oss skikkelig til å få de første gjestene om bord og, og skape uforglemmelige opplevelser sammen, sier kaptein Kai Albrigtsen.

Luksus og oppdagelsesferd

Ifølge Hurtigruten er målet med skipet å “gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene innenfor en moderne ramme preget av kvalitet og komfort.” Det gjør de blant annet ved å tilby tilgang til undervannsdroner, kajakker og ROV-er som sender live bilder tilbake til skipet. 

Skipet har store observasjonsplattformer på flere dekk slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og dyrelivet. Seks av ti lugarer har egen balkong, mens to av ti lugarer er suiter.

«Roald Amundsen» har tre restauranter med menyer som reflekterer råvarene og maten på reisemålene. Et eget bassengdekk inkluderer bassenger, boblebad og barer.

Utstyr:

I tillegg til design, motorer, thrustere og generatorer står Rolls Royce Marine for leveranse av DP systemet, stabilisatorer og fortøyningsvinsjer. Batteripakken fra Corvus er på 1,36 megawattimer (MWh). Målet er å etterinstallere flere batterier, til en samlet effekt på 5 MWh, nok til 3-4 timer batteridrift. 

Tranberg har levert signallys og typhoon. MOB-båt og daviter kommer fra Palfinger Marine Safety AS. HVAC-systemet er levert av Teknotherm AS. Vakuumtoaletter kommer fra Jets AS. Avfallshånteringssystemet er levert av Scanships AS. Anlegget for å lage ferskvann er fra NorWater, mens ferskvannsgeneratoren kommer fra Alfa Laval Nordic. Hospitalutstyret er levert av ShipMed. Interiøret er levert av Norwegian Marine Interior, med møbler fra Shipnor AS. Hydrapipe har levert hydraulikkrør- og komponenter, mens Pipe Systems Engineering har levert alt av industrirør.