Gå til innhold
Annonse
Verdens andre hybride brønnbåt «Ro Venture» er levert fra Larsnes Mek til Rostein.
Verdens andre hybride brønnbåt «Ro Venture» er levert fra Larsnes Mek til Rostein.

«Ro Venture» ble i juli levert til fra Larsnes Mekaniske til rederiet Rostein. Brønnbåten er søsterskip til bygg nr. 65 «Ro Vision», som ble kåret til Ship of the Year 2020, og blir med dette den andre hybride brønnbåten i verden.
 

Annonse

Begge båtene er utstyrt med batteripakke fra Siemens, tre sett dieselgeneratorer fra Yanmar og har SCR anlegg for NOX-rensing fra Emigreen montert om bord.

Brønnbåten har ifølge verftet selv blitt utrustet på rekordtid på knappe 4,5 måned.

- Vi leverte «Ro Vision» i slutten av mars og med tanke på tiden vi har vært inne i med utfordringene rundt Covid-19 situasjonen, har våre egne ansatte og våre underleverandører gjort en formidabel innsats i denne spesielle perioden, der vi har hatt tilnærmet full drift, uttaler verftet.

Fartøyet er den syvende i rekken i serien LFC 2020 fra Skipskompetanse AS i Måløy og de er alle bygget hos Larsnes Mekaniske Verksted. Skroget er bygget ved det polske verftet Marine Projects.

Hoveddata:

  • Navn: «Ro Venture» 
  • Verft: Larsnes Mek
  • Byggenummer: 66
  • Design: SK 6000 DEH III fra Skipskompetanse
  • Lengde: 84,20 meter
  • Bredde: 15,50 meter
  • Tonnasje: 3623
  • IMO-nummer: 9885544
  • Rederi: Rostein
  • Motor: Yanmar 6EY22ALW.
  • Gear: Finnøy G70F
  • Thrustere: Brunvoll 
  • Nødgenerator: John Deere fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: O. Øverland
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Elektrisk installasjon: Hareid Group
  • Batteripakke: Siemen
     

Peak shaving

Den væskekjølte batteribanken på fartøyet er levert av Siemens Norge og skal bidra til å redusere dieselforbruket og belastningen på generatorsettet ved plutselige endringer i belastningen. I motsetning til de fem foregående fartøyene er denne utstyrt med tre dieselgeneratorer. Den fjerde er fjernet for å gi plass til batterirommet. 

Brønnbåten har en elektromotor som driver båten fremover. Strømproduksjonen kommer fra tre dieselgeneratorer og ved den fjerde er det laget et stort batterirom i henhold til regelverket. 

Fartøyet vil ha et mannskap på 14-16 personer, avhengig av sesong. 

Utstyr: 

Hovedgeneratorene er levert av Yanmar og er av typen 6EY22ALW. Finnøy Gear & Propeller har levert reduksjonsgir av typen G70F. Brunvoll har stått for leveranse av thrustere av typen FU63, mens Nogva Motorfabrikk står for leveansen av en John Deere nødgenerator. 

Bergen Hydraulic har levert kraner til fartøyet av typen Palfinger, og øvrig hydraulisk utstyr. R&M Ship Interior har levert innredningen om bord. Platemøbler er levert av Rovde Møbel & Design. Allweiler har stått for leveransen av pumpene om bord. Rørinstallasjoner er gjort av Pipe Systems Engineering.