Gå til innhold
Annonse
«Research» går rett i gang med fisket Foto: Vard
«Research» går rett i gang med fisket Foto: Vard

Det familieeide fiskebåtrederiet Research Fishing Company har fått levert sin nye tråler fra Vard Langsten. Nå skal den fiske etter makrell, sild og kolmule i Nordsjøen og Nord-Atlanteren.

Annonse

Det shetlandske rederiet har en historie som går bakover i generasjoner. Det nye fartøyet, «Research», har 9 eiere hvorav flere av dem er seilende mannskap. Det er også det tredje fartøyet rederiet fått bygget i Norge. Verdien på kontrakten var på 350 millioner kroner da den ble inngått i 2017.

Tråleren er utstyrt med VARDs SeaQ Bridge, hvor navigasjons-, kommunikasjon-,  og fiskeletingsutstyr fra ledende leverandører er integrert sammen i et effektivt arbeidsmiljø for operatøren.

Broen er også ergonomisk optimalisert for lange skift med brukervennlige berøringsskjermer, store multifunksjonsskjermer der en kan dele informasjon fra flere kilder, og et overhead display som på en oversiktlig måte viser all viktig informasjon og gir dermed operatøren en optimal arbeidsplass.

Tankene har plass til 2800 kubikkmeter vann, noe som betyr rundt 2300 tonn makrell.

Grønne løsninger

I utviklingen av den nye tråleren er det lagt vekt på å få til grønne løsninger som også kan redusere drivstofforbruket, og hindre utslipp. Alle vinsjer er for eksempel elektrisk drevet for å redusere oljeutslipp og forurensing ved eventuelle lekkasjer. Også fiskepumpen er elektrisk drevet, og den er i følge en pressemelding, den første av sitt slag i verden.

Wärtsilä har levert hovedmotor, fremdriftsmaskineri, girkasse og hjelpemotorer til den nye pelagiske tråleren.Hovedmotoren er samme serie som for få år siden ble kåret til verdens mest effektive firetakts dieselmotor av Guinness World Records. «Research» er installert med den første 12-sylindrede versjonen av denne motoren.

Hoveddata

  • Navn: «Research»
  • Verft: Vard Langsten
  • Byggenummer: 882
  • Design: Skipteknisk AS
  • Lengde: 79, 80 meter
  • Bredde: 16,20meter
  • Tonnasje: 3862
  • IMO-nummer: 9825386
  • Rederi: Research Fishing Company
  • Motor: Wärtsilla P63 7320 kw
  • Gear: Wärtsilla SCV105
  • Thrustere: Brunvoll
  • Generator: John Deere 6068TFM50
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Livbåter: Viking Life Saving
  • Elektrisk installasjon: Vik Elektro

Tråleren er utstyrt med Vards SeaQ Bridge Foto: Peder Otto Dybvik
Tråleren er utstyrt med Vards SeaQ Bridge Foto: Peder Otto Dybvik

Norske leverandører

«Research» har en rekke norske leverandører på listen. Thrustere fra Brunvoll, trålvinsjer fra Rapp Marine, rorpakke fra Rolls Royce Marine, innredning R&M Shipinterior, mens Maritime Partner står for MOB-båt og daviter.

Designet på den knapt 80 meter lange tråleren står Skipsteknisk AS for, og anker og kjetting er levert av Sotra Anchor & Chain.

Det er forøvrig tredje gang Skipsteknisk AS står for design av båt til Research Fishing Company på Shetland.