Gå til innhold
 «Rem Energy» er overlevert til Rem Offshore. Foto: Olav Thokle
«Rem Energy» er overlevert til Rem Offshore. Foto: Olav Thokle

Fredag 3. desember 2021 overleverte Green Yard Kleven det nye havvindsskipet «Rem Energy» til Rem Offshore. Nå er det topp moderne skipet klart til å gå i oppdrag. 

Dette er det 20. skipet som verftet i Ulsteinvik leverer til Rem Offshore, men det første etter at det ble en del av Green Yard gruppen. 

Skipet har hatt en lang dags ferd mot ferdig skip. Opprinnelig var det ment at Havyard skulle bygge skipet for Atlantic Towing, med navnet «Atlantic Harrier». I februar 2020 ble skipet flyttet til Kleven for ferdigstillelse. I juli samme år ble hele kontrakten kansellert, og det var lenge usikkert om det i det hele tatt skulle ferdigstilles. I desember 2020 kom Rem Offshore på banen og overtok hele prosjektet. 

- Jeg vil gratulerer Rem Offshore med et fantastisk skip. Vi er veldig stolte over å ha bygget dette flotte skipet, og også at vi har levert det før opprinnelig leveringsfrist. Det er en utrolig god prestasjon av våre ansatte og samarbeidspartnere, sier prosjektleder Erik Pedersen fra Green Yard Kleven. 

Han legger vekt på at det under pandemien har vært avgjørende for fremtiden at store deler av samarbeidspartnerne har vært lokale. Skipet er nesten hel-sunnmørsk i og med at både verft, rederi, designer og mange av de største leverandørene høre hjemme på Sunnmøre.

Hoveddata:

  • Navn: «Rem Energy» 
  • Verft: Green Yard Kleven
  • Byggenummer: 398
  • Design: HAV Design
  • Lengde: 89,7 meter
  • Bredde: 19,6 meter
  • Tonnasje:  4000
  • IMO-nummer: 9740732  
  • Rederi: Rem Offshore
  • Motor: Pon Power
  • DP-system: Kongsberg
  • Azimuth propell: Steerprop
  • Generator: Pon Power
  • Kran akter: Bergen Hydraulic 
  • 3D kran: SMST Designer & Constructors
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Mare Safety

- At Green Yard Kleven klarer å levere et så komplekst prosjekt med gjennomgående høy kvalitet på normert tid er ikke annet enn imponerende. Dette har blitt et utrolig bra skip, og det er takket være det tette og gode samarbeidet vi har hatt med Green Yard Kleven og deres underleverandører, sier Vegard Grimstad, prosjektleder ved Rem Offshore. 

Bygget for fremtidens miljøkrav

Hybridskipet «Rem Energy» er bygget for fremtiden med tanke på miljø, og er blant annet leveret med katalysatorer for å rense eksos og en stor batteripakke. Skipet er i tillegg klargjort for kunne sette inn flere batteri og forberedt for nullutslipps drivstoffløsninger i fremtiden.  

- Skipet er utstyrt med topp moderne og avansert teknisk utstyr for vedlikehold av vindturbiner til havs. Skipet har bevegelsekompensert gangvei og kran, arbeidsbåt og integrert arbeidsbåttilgang, heis og pallehåndteringssystem, batteri og avansert styringssystem, i tillegg til hotellfasiliteter til 99 personer. Både Rem Offshore og offshore-vind bransjen har stort fokus på miljø, effektivitet, sikkerhet og komfort for teknikerne som skal arbeide på vindparkene offshore. Dette vil «Rem Energy» tilby, sier Grimstad. 

Etter levering seilte skipet til vindparken nord for Tyskland, hvor hun ble satt på sin første store prøve.  Der skal hun inn på en langtidskontrakt med Siemens Gamesa Renewable Energy.

Døpt i Herøy

Lørdag 20. november ble «Rem Energy» døpt ved kaia på Mjølstadneset i Herøy. Gudmor var 15 år gamle Birthe Marie Remøy.  

- Dåpen var en skikkelig folkefest slik det tradisjonelt har vært i overleveringer mellom oss og Kleven. Vi i Rem er stolte over å kunne ta levering av dette skipet, og er spesielt takknemlige for det gode samarbeidet med Green Yard Kleven. Vi har en lang historie med å utvikle prosjekter sammen, og det har vært et sømløst samarbeid mellom rederi og verft, sier daglig leder i Rem Offshore, Fredrik Remøy.

Skipet ble døpt av gudmor Birthe Marie Remøy (15) i november. Foto: Olav Thokle
Skipet ble døpt av gudmor Birthe Marie Remøy (15) i november. Foto: Olav Thokle

«Rem Energy» er designet av Hav Design med typebetegnelsen HAVYARD 833 CSV. Det er skreddersydd for å operere på offshore vindinstallasjoner. Selve skipet har som hovedfunksjon å slippe arbeidere trygt over i vindmøller til havs, og fungerer også som et hotell med muligheter for konferanser med mer.  

- Det har vært et spennende og viktig prosjekt både for oss og for den lokale maritime næringen. Jeg vil takk alle ansatte for den gode jobben som er gjort, og for det gode samarbeidet med Rem Offshore og alle andre involverte parter, sier Hans Jørgen Fedog, konsernsjef for Green Yard.

Utstyr: 

Hovedmotorer og hjelpemotorer er levert av Pon Power. De har også levert SCR-systemet. Brunvoll har levert tunnelthrustere og uttrekkbare thrustere samt kontrollsystem til det nye skipet. Azimuth-propeller er levert av Steerprop.

Norwegian Electric Systems har levert en omfattende pakke bestående av bro- og maskinromkonsoller, hovedtavler, elektrisk motor, radar, GPS satellittnavigasjon, autopilot, VHF, UHF og batterisystem. Kongsberg har levert DP-systemet, gyrokompass og joystick kontrollsystem. 

AF AeronMollier har levert komplett HVAC-system om bord. Elektriske aktuatorer er levert av Eltorque. 

Kranen akter er levert av Bergen Hydraulic AS. 3D offshore kran og gangvei er levert av SMST Designer & Constructors. Lanterner, navigasjonslys, søkelys og typhoon er levert av R.Stahl Tranberg. Mare Safety har levert MOB-båt samt daviter og livbåter. Utvendige dører er levert av Libra Plast. 

Landgang er levert av Gurskøy AS.

Anker og kjetting er levert fra Fossen Shipping, mens Adria Winch har levert ankerspill, kjettingstoppere og fortøyningscapstanere. Tautromler er levert av Varde AS, som også har levert nødluker.

Vestnes Ocean har stått for leveransen av interiøret, utstyrt til bysse og vaskeutstyr.Toalettsystemet er levert av Jets AS. UV-bhandlingssystem er levert av Filtra AS. 

Skipet er klasset av DNV og malt med maling fra Jotun. 

Fra broen om bord. Foto: Olav Thokle
Fra broen om bord. Foto: Olav Thokle
 Fra messen om bord. Foto: Olav Thokle
Fra messen om bord. Foto: Olav Thokle