Gå til innhold
MS «Reisa» er den fjerde i serien som blir levert til Norsk Fisketransport. Foto: New Havyard Ship Technology
MS «Reisa» er den fjerde i serien som blir levert til Norsk Fisketransport. Foto: New Havyard Ship Technology

Norsk Fisketransport overtok MS «Reisa» fra New Havyard Ship Technology tidlig i januar. En brønnbåt som skal ta mer laks, gi bedre fiskehelse og grønnere fremdrift. 

«Havtrans-serien» skal sette standarden for mellomklassen av brønnbåter i næringen. Fire skip er leverte fra Havyard så langt, og to båter til skal leveres fra Havyard New Ship Technology til Norsk Fisketransport (NFT) senere i år. 

«Reisa» har en kapasitet på 3.250 kubikkmeter i runde tanker. Designer med ansvar for brønnbåtsegmentet i Havyard Design & Solutions, Kjetil Myren, sier de runde tankene gjør at båten kan frakte mer fisk samtidig som fiskevelferden øker med roligere fisk og høyere overlevelse. 

- I tillegg har «Havtrans-serien» fått en spesiell skrogform som gjør at båten går veldig lett og kutter både utslipp og kostnader til drivstoff. 

«Reisa» er også designet med stor kapasitet for lukket og smittevennlig transport, og har dobbelt system for avlusing med både ferskvannsbehandling og spylesystem.

Hoveddata: 

  • Navn: «Reisa» 
  • Verft: New Havayrd Ship Technology
  • Byggenummer: 147
  • Design: New Havyard Ship Technology
  • Lengde: 84,8 meter
  • Bredde: 16,9 meter
  • Tonnasje: 3964 
  • IMO-nummer: 9868259 
  • Rederi: Norsk Fisketransport
  • Motor: 9M25C fra Pon Power
  • Gear: Brunvoll
  • Propell: Brunvoll
  • Generator: MJBM 400 LB4 B34 lever av NES
  • Navigasjon & Kommunikasjon: NES
  • Brannslukningsutstyr: Viking Life-SAving Equipment
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Kraner: MacGregor 

Den nye brønnbåten er søsterskip til «Steigen» (2017), «Namsos» (2015) og «Havtrans»  (2014).

- Dette er en gledens dag, og en dag vi har ventet alt for lenge på, sier Oddleif Wigdahl, driftsdirektør brønnbåt i Frøy.

Han innrømmer at byggingen av fartøyet har vært utfordrende. Etter planen skulle brønnbåten vært overlevert i juni 2020. Men underveis har verftet slitt med både økonomiske utfordringer og periodevis nedstenging som følge av koronapandemien.

Fabelaktig innsats

Prosjektleder ved verftet i Leirvik, Tore Bø, har vært med på alle skipene i «Havtrans-serien». Han kaller det prosjektorganisasjonen, og produksjonen i Leirvik, har gjort for et mesterstykke.

- Det prosjektorganisasjonen og produksjonen i Leirvik har gjort er et mesterstykke og viser at mannskapet vi har her ved verftet i Leirvik er dyktige skipsbyggere. I tillegg har vi hele tiden hatt et godt samarbeid med Norsk Fisketransport, så nå gleder oss over å få levere en solid og fremtidsrettet brønnbåt til NFT og havbruksnæringen.

Den neste båten i «Havtrans-serien» skal etter planen overleveres tidlig i sommer mens den tredje skal være ferdig i høst.

Først i verden

«Reisa»  er det første skipet i verden med Norwegian Electric Systems (NES) egenutviklede broløsning, Raven INS.

Da broløsningen ble typegodkjent av DNV GL, fikk den verdens første typegodkjenning for en broløsning der man har utviklet et felles datasystem for broen i stedet for å sy sammen ulike programvarer. Den integrerte broen skal gi enklere og mer fleksibel bruk, økt driftssikkerhet og er en solid plattform for fremtidens digitale og grønne revolusjon til sjøs.

- Om bord i «Reisa» har vi skreddersydd broen for brønnbåt og de operasjonene akkurat denne båten skal utføre. Du kan også med et enkelt tastetrykk veksle mellom ulike operasjoner; om du er på transportetappe, om du ligger ved en laksemerd eller er på vei inn til havn, forklarer Svein Ove Farstad, Sales & BID Manager Smart Control i NES.

Utstyr:

Norwegian Electric Systems har levert broløsningen og automasjons- og elektriske kraftsystemer om bord. Hovedmotor er levert av Pon Power og er av typen 9M25C. 
Hjelpemotorer er 2 stk C32 levert av Pon Power. Generator er av typen MJBM 400 LB4 B34 levert av NES. Nødgenerator er en DI 13 75 M levert av Nogva Motorfabrikk.
Ror og styremaskin er levert av Kongsberg Maritime. Brunvoll har levert baugthruster av typen FU 63 LTC 1750, og hekkthruster av typen FU 63 LTC 1550. De står også for leveransen av propell og gear. 

Norwegian Greentech har levert system for rensing av ballastrensevann, mens ballastpumpene er levert av Allweiler. Havyard Design & Solutions har stått for design og New Havyard Ship Technology har utrustet båten.

På dekk er det fire kraner levert av MacGregor. Anker og kjetting er levert av Fossen Shipping. Vinsjer og capstaner er levert av Adria Winch. 

Fiskepumper er levert av Seaquest System. MOB båt og davit er levert av Palfinger Marine Safety, mens VIking Life-Saving Equipment har levert redningsflåter. 

Interiøret er levert av Maritime Montering.