Gå til innhold
Annonse
Den 11 meter lange «Ravinda» er overlevert fra Båt og Motorservice til HAWI AS. Foto: Snippen Media
Den 11 meter lange «Ravinda» er overlevert fra Båt og Motorservice til HAWI AS. Foto: Snippen Media

I juli overleverte Båt og Motorservice sitt byggenummer 55, «Ravinda», til HAWI AS. Fartøyet er en topputstyrt garnbåt på 36 fot designet av Marin Design.

Annonse

I nært samarbeid med reder har verftet skreddersydd fartøyet etter rederiets behov.

En av utbedringene som er gjort er montering av nyutviklede slingrekjøler som gir høyere hastighet, redusert drivstoff-forbruk og mindre støy ombord

Båten er i utgangspunktet designet for et mannskap på tre, en av forandringene vi har gjort er å utvide til firemannsfartøy da reder er opptatt av rekruttering og ofte har med elever om bord.

Fartøyet har en totalkostnad på cirka 13 millioner kroner, og byggeperioden har vart i rundt seks måneder. Dette er den sjette båten vi bygger av denne typen, og vi har fått meget gode tilbakemeldinger fra kundene.

Hoveddata:

  • Navn: «Ravinda» 
  • Verft: Båt og Motorservice
  • Byggenummer: 55
  • Design: Marin Design
  • Lengde: 11,03 meter
  • Bredde: 4,7 meter
  • Rederi: HAWI AS
  • Motor: Nogva Scania
  • Gear: Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motorfabrikk
  • Sidepropeller: Sleipner AS
  • Generator: JB Systems AS
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Navteq AS
  • Dekkskran: Truck tek AS
  • Elektrisk installasjon: Viteq AS
  • Dekksutrustning: Båt Og Motorservice AS
  • Garnutstyr: Lorentzen garnhaler, Lorentzen garngreierarm og garngreier
     

Vi setter pris på fagmiljøet i regionen, som medfører at vi har de fleste underleverandører i umiddelbar nærhet.

Fornøyd reder

Reder Remi Hatland har testet «Ravinda» i noen dager, og er svært fornøyd så langt.

- Vi har benyttet Båt og Motorservice til utbedringer og servicer på tidligere fartøy, og det var derfor et naturlig valg da beslutningen om nybygg ble tatt. Min far fikk bygd båt her i 1996, så jeg har hatt god kjennskap til verftet hele livet, sier Remi Hatland.

Begge parter uttaler at de har hatt en god opplevelse av byggeprosessen, og har jobbet tett for å finne de beste løsningene.

- «Ravinda» har alle de løsningene jeg ønsket meg, samarbeidet med verft og sluttprodukt kunne ikke vært bedre, og jeg anbefaler båttype og verft på det varmeste, avslutter Hatland.

Utstyr: 

«Ravinda» er designet av Marin Design og utstyrt med motor, gear og propeller fra Nogva Motorfabrikk. Sidepropeller kommer fra Sleipner AS, mens JB Systems har levert generator. Elektrisk installasjon er foretatt av Viteq. Elektronikken om bord er levert av Navteq. Dekksutrustning er levert av Båt og Motorservice selv. Garnutstyret er levert av Lorentzen. Hydraulikk er levert av Lorentzen Hydraulikk og Tess Rørvik. Dekkskranen er levert av Truck Tek AS. Innredning er gjort av Ytre Namdal Snekkeri AS og Båt og Motorservice.