Gå til innhold
Annonse
«Rav» ble døpt 6. april 2019. Foto: Karstensen Skibsværft
«Rav» ble døpt 6. april 2019. Foto: Karstensen Skibsværft

16 august 2016 ble det skrevet kontrakt mellom Karstensens Skibsværft i Skagen og Peter Hepsø Rederi. 12. april 2019 ble den nesten 80 meter lange kombinerte snurper/tåleren overlevert til rederiet.

Annonse

Rederiets tidligere fartøy med samme navn var en 65 meter lang snurper/tråler bygget i 2003. Den ble i 2018 solgt til utenlandske interesser.

«Rav» er designet av verftet i samarbeid med rederiet, som er vanlig for Karstensens Skibsværft.  Rederiet har vært opptatt av innovative løsninger, og det har særlig blitt lagt vekt på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet. I tillegg har det vært et stort fokus på skrogets utforming for å sikre lavest mulig drivstofforbruk. I tillegg er «Rav» utstyrt med varmegjenvinningsanlegg fra alle motorer. Den har elektriske vinsjer, elektrisk nothaler og elektrisk fiskepumpe, samt flere andre tiltak for å sikre lavest mulig energiforbruk.

Sikkerhet og arbeidsforhold for mannskapet er i fokus ved at lastedekk er gjort vanntett med vanntette skipssider. I tillegg til å øke sikkerheten, økes fribordet med nesten tre meter. 

Skroget, som er bygget i stål, var sterkt forsinket da det ankom Karstensens i midten av oktober 2018. Styrhuset og skorstein samt for- og aktermast er bygget i aluminium. Mannskapets lugarer er plassert lengst mulig borte fra propellen. Dette sammen med en rekke andre tiltak bidrar til å skape et lavt støynivå om bord. 

«Rav» er utstyrt med 4800 kW hovedmotor fra Wärtsilä, og Mareli 3000 kW akselgenerator. Det er nok til fremdrift under tråling, såvel som til det elektriske anlegget (primært sidepropeller) under notfisket. For ytterligere strømforsyning er fartøyet utstyrt med tre dieselgeneratorer. På prøvetur gikk fartøyet i 16,8 knop i snitt. Styremaskinen er en R-R Tenfjord SR723. Sidepropellene er 2x R-R KaMeWa TT1850.   

Fartøyet har RSW-tanker med en størrelse på 2415 m3. RSW-systemet er forøvrig 2x Johnson Controls (JCI), 2x 1487 kW. Pumpene er av typen Bombas Azcue. 

Hoveddata:

  • Navn: «Rav»
  • Verft: Karstensen Skibsværft
  • Byggenummer: 443
  • Design: Karstensen Skibsværft
  • Lengde: 79,75 meter
  • Bredde: 15,50 meter
  • Tonnasje: 3274
  • IMO-nummer: 9816816
  • Rederi: Peter Hepsø Rederi AS
  • Motor: Wärtsilä 8V31 (common rail)
  • Gear: Wärtsilä SCV 90/2-PDC58
  • Propell: Wärtsilä 4D1095
  • Generator: Mareli, 3000 kW
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno. fra ProNav
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: 2x Viking 16 pers
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro AS

Utstyr:

Rapp Marine har levert alle elektriske vinsjer til fartøyet som blant annet består av 2 trålvinsjer, 2 snurpevinsjer, 2 nettromler og 2 ankervinsjer. Rapp Marine har også levert  fiskepumpeutstyret.  
Dekk. og nothåndteringsutrustning er levert av Triplex, og består av 1x NK-7500 notkran. 1x KN-60 fordekkskran, 1x KN-60 fiskepumpekran forut, og 1x KNR-60 fiskepumpekran akter. Brødrene Markussen har levert trålblokker. Innredningen er gjort av Maritime Montering med møbler fra Ekornes. Styrehusstolene er av typen NorSap 1600.