Gå til innhold
Annonse
«Ragnhild Kristine» er allerede i full gang med fiske. Foto: Brunes Foto
«Ragnhild Kristine» er allerede i full gang med fiske. Foto: Brunes Foto

«Ragnhild Kristine» er eid av tvillingbrødrene Torstein og Øystein Orten. Hva er da mer naturlig enn å gi båten navn etter sin mor?

Annonse

Ifølge Øystein Orten har det vært en fordel at båten kunne bli bygget lokalt, på Vard Aukra. Det gjorde oppfølgingen av nybygget enklere for de to.

- Det er jo litt artig at vi kunne få det til. Det føltes trygt at det bare var fem minutters kjøretur til verftet, forteller han til Skipsrevyen. De to var involvert i utviklingen av nybygget sammen med designerne på verftet.  

De to 34-åringene er allerede i gang med fisket fra den nye båten. I løpet av bare 30 minutter skal fangsten være sløyd og nedkjølt i isoporkasser i lasterommet. Noen barnesykdommer har det likevel vært med nybygget, men ikke noe man ikke klarer å luke bort.

Øker produksjonen

Med den nye båten øker både produksjonen og mannskapet om bord.

- Vi dobler både mannskapet om bord og kapasiteten. Det fører fort at også omsetningen dobler seg, mener Orten. - Det betyr opp mot 20 millioner kroner.

Han trekker frem løsningene som tar vare på kvaliteten på fisken som noe av det viktigste om bord.

- Det gjør at vi kan oppnå en mye bedre pris i markedet, sammenlignet med den gamle båten, forteller Orten. - Dermed får vi utnyttet kvoten vår bedre.

Båten skal hovedsakelig bedrive autolinefiske, med garnfiske som en bi-sesong. Det gjør at man generelt kan få mer igjen for hele kvoten, og at båten kan driftes året rundt.

Positiv på fremtiden

Øystein Orten ser positivt på året man er inne i. Med den nye båten på plass er det viktigste å få kjørt den inn og få ting til å fungere optimalt.

- Det er en prosess å begynne på nytt. Men jeg er optimist med tanke på fremtiden. Vi kan ikke sette oss ned å se svart på ting nå som vi har investert i en ny båt, mener han.

Hoveddata:

  • Navn: «Ragnhild Kristine»
  • Verft: Vard Aukra
  • Byggenummer: 902
  • Design: Seacon SC15
  • Lengde: 14,99 meter
  • Bredde: 8 meter
  • Rederi: Orten Fiskeriselskap
  • Motor: Scania DI16 071M fra Nogva
  • Generator:  John Deere 6068AFM75 fra Nogva
  • Navigasjon & Kommunikasjon:
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions AS
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Lasterom: 120 m3
  • Garnhaler: NetOp
  • Garngreider: Smådal Mekaniske
  • Bomvinsj: Lorentzen Hydraulikk AS

- Vi tar det litt som at ting blir ting mens man går i begynnelsen. Men det er nå det harde arbeidet begynner.

Utstyr:

Norwegian Marine Interior har levert bysseutstyr og HVAC til nybygget. PMH Norway står for blant annet styremaskin og hydraulisk thruster. Mustad Autoline står for leveransen av autolineutstyret, mens J. Oterhals AS har levert manøvreringsutstyret. Medisinsk utstyr om bord kommer fra ShipMed. Fabrikken er levert av Stranda Prolog.