Gå til innhold
Annonse

R/S 154 «DET NORSKE VERITAS II», R/S 155 «BENDT R. RASMUSSEN»

– redningsskøyter fra Swede Ship Marine

Annonse

Redningsselskapet fikk overlevert R/S 154 «DET NORSKE VERITAS II» fra Swede Ship Marine AB, Djupvik i Sverige i juni 2014 som byggenummer 480. Båten er av Bergesen-klassen.

«DET NORSKE VERITAS II» er bygget i karbonsandvich og kommer opp i 37 knops fart. Fartøyet har hull design i henhold til DNV HSLC og general design ifølge DNV HSLC. Båten har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 13,70 m

Bredde .................................................................................................................... 4,10 m

Dypde i riss ............................................................................................................ 1,60 m

Dypgående ............................................................................................................. 0,85 m

Bollard pull ............................................................................................................ max 3 t

Fuel kap. .................................................................................................................. 1000 l

Ferskvann kap. ............................................................................................................ 25 l

Ballast ...................................................................................................................... 1150 l

Maskineri

Fremdriften besørges av to Sabb Iveco N67 M56 dieselmotorer hver med ytelse på 368 kW som er koblet til to MJP Ultrajet 340 HT vannjet anlegg via to ZF gear med oversetning 280:1. Manøversystem er også av ZF fabrikat. Disse leveransene samt en Onan generator er fra Sea-Tek. Baugpropeller er type Sleipner SE 80.

Diverse

Av redningsutstyr ombord nevnes ambulanse behandlingsbenk, oksygen utstyr, avansert førstehjelpsutstyr, hjertestarter og Rescue Scoop stretcher. Dacon har levert MOB redningssystem.

Navigasjonsutstyret består av radar, elektronisk kartsystem, GPS kompass, magnetisk kompass, ekkolodd, direction finder og IR kamera.

R/S 155 «BENDT R. RASMUSSEN»

Swede Ship Marine AB har også levert denne redningsskøyten i Bergesen-klassen som også har hastighet på 37 knop. Båten er finansiert av Viking Supply Ships med en donasjon på 6 millioner kroner i forbindelse med selskapets 40-års jubileum. Personen som fartøyet er oppkalt etter, var grunnlegger av Viking Supply Ships.

Overleveringen fant sted i Ny Hellesund den 27. august 2014 , og gudmor for anledningen var Bärbel R. Rasmussen, enke etter Bendt R. Rasmussen.

President i Redningsselskapet, Nicolai Jarlsby var tilstede under den høytidelige dåpen og er svært takknemlig for den generøse gaven. – Vi i Redningsselskapet er helt avhengig av støtten vi får fra Viking Supply Ships og andre samfunnsstøtter som ser verdien av en god beredskap langs kysten. Ekstra hyggelig er det å døpe en redningsskøyte som skal være stasjonert i hjembyen min Kristiansand og som i tillegg skal bemannes av frivillige, sa Nicolai Jarlsby.

Båten er arrangert med et stort plant arbeidsdekk som skal gi besetningen en best mulig plattform til å kunne yte sitt beste for de sjøfarende. Akter er en kraftig slepekrok, tilpasset slepekraften på over 3 tonn. Det monteres et spesielt tilpasset nett i skrogsiden for å kunne plukke opp mennesker fra sjøen under krevende værforhold. Til hjelp under slukking av branner i båter og strandsone har skøyten en kraftig fast montert brannpumpe ombord. Av bergingsutstyr finnes det blant annet en effektiv flyttbar lensepumpe.

Maskineriet har to Sabb Iveco dieselmotorer på samlet snaue 1000 hk som driver vannjet anlegg, og som gir båten en toppfart på ca. 37 knop og en servicefart i lastet tilstand på 33 knop. SOM på R/S 154 er det Sea-Tek AS som har denne leveransen også.