Gå til innhold
«Orca Yka» er det fjerde, og største, fartøyet i flåten til rederiet Naviera Orca SA. Foto: Larsnes Mek. Verksted
«Orca Yka» er det fjerde, og største, fartøyet i flåten til rederiet Naviera Orca SA. Foto: Larsnes Mek. Verksted

I oktober 2020 inngikk Larsnes Mek. Verksted kontrakt med Naviera Orca Chile SA om bygging av en ny brønnbåt. Nå er den levert og på vei til Chile.

Brønnbåten, som har fått navnet «Orca Yka», har en lastekapasitet på 2800 m3, og er en videreutvikling av Rosteins «Ro Sailor» som ble levert i juli 2021. Begge fartøyene er designet av Skipskompetanse i Måløy. Den er også den niende i samme serien som er utviklet i tett samarbeid mellom Rostein, Skipskompetanse, Larsnes Mek. og nå Naviera Orca Chile. 

Fartøyet er 79,27 meter langt og 15 meter bredt, og har en dybde i riss på 5,6 meter. 

- Dette er den typen teknologi som trengs i Chile, uttalte administrerende direktør i Naviera Orca, Ezequias Alliende da kontrakten ble kjent. 

- Fartøyet, teknologien, effektiviteten og størrelsen som er riktig for vår industri for øyeblikket og vil være en hjørnestein for å sikre fiskens velvære på en kostnadsoptimal måte. legger han til. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Orca Yka» 
  • Verft: Larsnes Mek. Verksted
  • Byggenummer: 68
  • Design: SK-6100 DM LFC II - Skipskompetanse
  • Lengde: 79,27 meter
  • Bredde: 15 meter
  • Dybde i riss:5,6 meter
  • Tonnasje: 3650 
  • IMO-nummer:  9930492
  • Rederi: Naviera Orca SA - Chile
  • Motor: Yanmar 6EY33W
  • Generator: Yanmar 6EY22W
  • Gear: G70FK - Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear og Propeller
  • Elektronikk: Furuno
  • Innredning: Rovde Møbel & Design

Topp utstyrt

Ifølge verftet er båten topp utstyrt og har nullutslipp under lukket transport med overvåking. den er også arrangert for både åpen og lukket transport av fisk og smolt, samt ferskvannsbehandling. Den har også rensing av vannsirkulasjon, filtersystem for oppsamling av lus, UV-behandling av vann inn og ut av lasterommene, automatisk vaske- og desinfiseringsanlegg, overvåking, regulering og logging av vannparameter. 

I tillegg er «Orca Yka» arrangert for blant annet trykklossing,sortering og avlusing uten bruk av vakuumpumpe slik at fisken blir behandler på en mest mulig skånsom måte. Dette blir rederiets fjerde, og største, fartøy i flåten. 

Lasteromsvolumet på 2800m3 gir en kapasitet på ca. 400 tonn med levende fisk og den har ha en innredning for et mannskap på 14.

Skipet er klasset av DNV med notasjonene +1A1, E0. 

Skroget ble bygget ved Marine Projects i Gdansk, Polen før det ble slept til Larsnes for ferdigstillelse. 

I utgangspunktet skulle båten leveres i desember 2021, men på grunn av utfordrende tider med den pågående pandemien ble det forsinkelser på utstyr og litt problem med å holde full bemanning.

Båten ble døpt ved Prestebrygga i Ålesund, lørdag 26. mars med gjester fra både inn og utland. Gudmor var Julie Christine Aasen. 

Rovde Møbel & Design har stått for innredningen om bord. Foto: Larsnes Mek. Verksted
Rovde Møbel & Design har stått for innredningen om bord. Foto: Larsnes Mek. Verksted
Fra broen om bord. Foto: Larsnes Mek. Verksted
Fra broen om bord. Foto: Larsnes Mek. Verksted