Gå til innhold
70 meter lange «Olympic Prawn» er levert fra Cemre til Olympic Seafood. Foto: Cemre Shipyard
70 meter lange «Olympic Prawn» er levert fra Cemre til Olympic Seafood. Foto: Cemre Shipyard

Fabrikktråleren «Olympic Prawn» er levert til det Olympic Seafood av Cemre-verftet i Tyrkia, og er klar for fiske. 

Tråleren skulle egentlig vært levert i 2020, men en rekke faktorer, deriblant koronapandemien, førte til at ferdigstillelse og levering ble forsinket. 

«Olympic Prawn» er bygget som en erstatning for dagens «Nordøytrål», som ble bygget i 2001.

Ideen bak prosjektet har vært; Smartere, grønnere, tryggere. 

- Dette er en ny og moderne generasjon tråler. Lavt energiforbruk og reduserte utslipp gjør konseptet perfekt for vår strategi om bærekraftig fiske, sier administrerende direktør i Olympic Seafood, Stig Remøy. 

«Olympic Prawn» er blant annet utstyrt med katalysator som skal begrense utslipp av miljøgasser. 

  • Navn: «Olympic Prawn» 
  • Verft: Cemre Shipyard
  • Byggenummer: 66
  • Design: NVC 370
  • Lengde: 70 meter
  • Bredde: 16 meter
  • Tonnasje: 3400  
  • MMSI: 257640000
  • Rederi: Olympic Seafood AS
  • Motor: Bergen B33:45L9P fra Kongsberg Maritime
  • Gear:850 AGHC-V-KSC56 fra Kongsberg Maritime
  • Propell: Kongsberg Maritime
  • Generator: Cummins og Scania
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Marinelektronikk 
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equiptment
  • Fabrikk: Optimar

Det er også lagt stor vekt på at mannskapet på inntil 29 personer skal ha det trygt, og ha god komfort når de er på jobb. 

Etter noen sjøprøver rundt Ålesund, samt for å ta om bord utstyr, satte fartøyet kurs mot Barentshavet. 

Mange norske leverandører

«Olympic Prawn»  er utstyrt med en  5400 kW Bergen B33: 45L9 hovedmotor som driver en 3900 mm propell.

Kongsberg har også levert de fire elektriske vinsjene på 52 tonn og dekksutstyrer om bord. Optimar leverte fangsthåndteringssystemene for både grunnfisk og reker

Fartøyet som har designbenevnelsen NVC 370 er designet av Kongsberg og har et skrogdesign som gir god drivstoffeffektivitet kombinert med god arbeidsforhold. 

- Det er en glede å jobbe med ambisiøse rederier som Stig Remøy og teamet hans. Vi har designet en svært effektiv tråler som vil være utstyrt med systemer som vil gi fordeler for både eieren og miljøet, samt sikkerhet og gode arbeidsforhold for mannskapet, sier Monrad Hide i Kongsberg.

Utstyret som er levert av Kongsberg inkluderer, i tillegg til hovedmotor, et hybrid fremdriftssystem som kan levere både mekanisk og dieselelektrisk drift av Promas integrerte ror- og propellsystem. 
Hybrid Shaft Generator (HSG) sikrer optimal propell og motoreffektivitet ved å kjøre begge på sitt høyeste effektivitetsnivå.  

Totalt har «Olympic Prawn» norsk utstyr for rundt 150 millioner kroner, av en totalkostnad på rundt 400 millioner for hele prosjektet. 

Fabrikken om bord er automatisert, og fartøyet har en frysekapasitet på 85 tonn pr. døgn. Alt for å sørge for så høy kvalitet på produktet som mulig. 

I januar ble fartøyet døpt, med Sofie Remøy som gudmor. 

Utstyr: 

Kongsberg Maritime har levert hovedmotor av typen Bergen B33:45L9P, 5400 kW ved 750 o/min. De har også levert gear av typen 850 AGHC-V-KSC56 og baugthruster på 590 kW av av typen TT 1300. Videre er det installert en hybrid akselgenerator med en effekt på 2910 kW. Kongsberg Maritime har også levert de elektriske vinsjene på «Olympic Prawn», blant annet trålvinsjer, nottrommelvinsj og ankervinsj. 

Kongsberg har også levert broløsningen om bord, som er Unified Bridge broløsning, i tillegg til IAS og tavler. 

Generatorer om bord er fra Nogva Cummins. 

Optimar har levert fabrikken om bord, mens fryseriet er levert av Øyangen AS. Trålutstyret kommer fra Mørenot og Egersund Herøy. Ulmatec Pyro har stått for leveransen av kjelen om bord. Kraner og løfteutstyr kommer fra Motus Technology i Molde. Jets har levert sanitæranlegget. 

Marinelektronikk har levert alt av utstyr til navigasjon og kommunikasjon, blant annet kartplotter, IP TV-system, GPS og autopilot.  Satellitt internett kommer fra Telenor Maritime, mens UT-utsyret er levert av Atea Fosnavåg. Ventilutrustning er levert av Eltorque. 

Sykestue og medisin er levert av Shipmed. Møbler på «Olympic Prawn» kommer fra Ekornes.  

NorSafe har levert MOB båt, mens Red Rock har levert daviter til MOB båten. Redningsutstyret kommer fra Viking Life-Saving Equipment, mens Survitec har stått for brannslukkingsanlegget i maskinrom.  

Fabrikken om bord er levert av Optimar. Foto: Cemre Shipyard
Fabrikken om bord er levert av Optimar. Foto: Cemre Shipyard
Når mannskapet er på fri kan de legge inn en treningsøkt på trimrommet. Foto: Cemre Shipyard
Når mannskapet er på fri kan de legge inn en treningsøkt på trimrommet. Foto: Cemre Shipyard