Gå til innhold
Annonse
Etter to års arbeid er endelig «Ole Elvan» levert fra Blokken Skipsverft til Andenes Kystfiske AS. Foto: Blokken Skipsverft
Etter to års arbeid er endelig «Ole Elvan» levert fra Blokken Skipsverft til Andenes Kystfiske AS. Foto: Blokken Skipsverft

I slutten av mars ble fiskefartøyet «Ole Elvan» endelig overlevert til rederiet Andenes Kystfiske AS fra Blokken Skipsverft. Det har tatt to år å få prosjektet ferdig. 

Annonse

Det var egentlig en 14,99 meter lang fiskebåt som ble bestilt i 2018, men i løpet av prosessen ønsket rederiet Andenes Kystfiske AS å forlenge fartøyet med 3,5 meter. Det har også gjort at byggetiden har vært så lang. 

Blokken Skipsverft skriver at de er glade og stolte over å endelig å ha levert fartøyet. 

- Prosjektet har utfordret oss helt fra starten av, både med tanke på design, tekniske løsninger, og ikke minst en «liten» forlenging av fartøyet underveis. Men med hjelp av dyktige fagfolk, gode leverandører og et godt samarbeid med dyktige folk i rederiet som vet hva de vil ha. Har vi fått levert en flott og effektiv båt med mange innovative løsninger, skriver verftet.

Hoveddata: 

  • Navn: «Ole Elvan» 
  • Verft: Blokken Skipsverft
  • Byggenummer: 15
  • Design: lokken Skipsverft
  • Lengde: 18,49 meter
  • Bredde: 6,60 meter
  • Tonnasje: 135
  • IMO-nummer:  9892767 
  • Rederi: Andenes Kystfiske
  • Motor: Nogva Scania DI16
  • Gear: G30 fra Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear & Propeller
  • Generator:  Nogva Deere 4045.
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Larsen Elcom
  • Livbåter: Carl Stahl
  • Elektrisk installasjon: Acel 
  • Fabrikk: Latech

Blokken vil fortsette å satse på nybygg, og innen kort tid har de konsepter på nybygg i alle størrelser fra 10,99 og opp til 21 meter. Båtene vil bli bygget etter eget design, og med bruk av mest mulig utstyr levert av lokale leverandører.

Utstyr: 

«Ole Elvan» er utstyrt med en Scania DI16 hovedmotor fra Nogva Motorfabrikk. De har også levert Nogva Deere-generatorer til fartøyet. 

Finnøy Gear og propeller har har levert propeller og girsystemet om bord, mens den er utstyrt med to thrustere på henholdsvis 160 hk og 80 hk fra PMH. 

Lofoten Hydraulikk har levert to kraner til fartøyet, av typen HS Marine AK 10 og AK 7. Lofoten Hydraulikk har også levert Sekkedavit.

Vinsjer er levert av SMV. RSW-systemet er fra Kuldeteknisk, mens fabrikken er levert av Latech. Innredningen er gjort av verftet selv, med møbler fra R&M Ship Interior. Styrehusstol er av typen Recaro fra Brødrene Hukkelberg.