Gå til innhold
Annonse
Den nye «Ole Bull» er levert, men vil ikke bli satt i drift før i 2021. Foto: Atle Ellefsen/Easyform
Den nye «Ole Bull» er levert, men vil ikke bli satt i drift før i 2021. Foto: Atle Ellefsen/Easyform

Landets første elektriske museumsbåt «Ole Bull» er levert fra Måløy Verft til KODE Kunstmuseer og komponisthjem i Bergen. Den nye båten skal frakte passasjerer til komponistens hjem på Lysøen sør for Bergen. 

Annonse

Kontrakten mellom partene ble kjent i september 2019, og mindre enn ett år senere er fartøyet levert. Ved bruk av helt nye løsninger er dette en av de minste passasjerbåtene i kompositt med elektrisk fremdrift som er laget her til lands.  

Da kontrakten ble undertegnet uttalte KODE-direktør Petter Snare at han var glad for at det var et lokalt verft som vant anbudsrunden, foran flere tilbydere. 

Fartøyet er en 15 meters elektrisk katamaran som skal frakte besøkende over fjorden fra Buena kai til Lysøen. Kapasiteten er på 48 passasjerer med et mannskap på èn til to personer. 

Hoveddata:

  • Navn: «Ole Bull»  
  • Verft: Måløy verft
  • Byggenummer: 24
  • Design: Atle Ellefsen/Easyform
  • Lengde: 15 meter
  • Bredde: 7 meter
  • Rederi: KODE Kunstmuseer og komponisthjem
  • Fremdrift: Bertel O. Steen Power Solutons
  • Propellanlegg: West Mekan 
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Ocean Electronics
  • Brannslukningsutstyr: Sentronik
  • Elektrisk installasjon: Ulvesund Elektro
  • Styrkeberegning: cDynamic
  • Innredning: Fjordesign
  • Tavler: Clean Marine Switchboards
  • Passasjerer: 48
  • Mannskap: 2
     

Båten er bygget av Måløy Verft og konstruert i tett samarbeid med Easyform, Stadt Towing Tank og Sea Technology. Den er designet av Atle Ellefsen i DNV GL.

Miljøvennlig prosjekt med lokale aktører 

Måløy verft i Deknepollen har lange tradisjoner innen båtbygging i kompositt, og har et solid navn i bransjen. Nesten alle underleverandører til prosjektet er lokale, blant annet har Bertel O. Steen Power Solutions levert fremdriftssystemet til båten.  

- Vi er glade for at KODE valgte å satse på elektrisk drift og at vi får muligheten til å levere et effektivt energisystem som er spesielt godt egnet for en slik båt, sier Eirik Nesse i Bertel O. Steen Power Solutions. 

Prosjektet om ny båt på Lysøen har kommet i stand gjennom et økonomisk spleiselag. KODE Kunstmuseer og komponisthjem har fått 15 millioner kroner i statlig støtte til byggingen av båten. Konseptutviklingen fikk museet i gave av DNV GL. Fartøyet er bygget av Måløy verft og konstruert i tett samarbeid med Easyform, Stadt Towing Tank og Sea Technology.  

Målet var at fartøyet skulle bli tatt i bruk i sesongen 2020, men på grunn av koronapandemien er oppstart utsatt til 2021. 

Utstyr: 

Det elektriske fremdriftssystemet er levert av Bertel O. Steen Power Solutions. Det elektriske anlegget er installert av Ulvesund Elektro. West Mekan har levert propellanlegget om bord. Easyform har levert skrogstruktur, mens cDynamics har stått for styrkeberegninger og dimensjonering. Innredningen er levert av Fjordesign. Brannslukkingsanlegget er levert av Sentronik. Ulvesund Elektro har stått for elektrisk installasjon, mens Ocean Electronics har levert navigasjon og kommunikasjonsutstyr om bord.