Gå til innhold
Annonse
«Odd Lundberg» er levert til rederiet fra Karstensens Skipsværft. Foto: Kent Bandholm
«Odd Lundberg» er levert til rederiet fra Karstensens Skipsværft. Foto: Kent Bandholm

 I august kom rederiet Odd Lundberg AS sitt nye fartøy «Odd Lundberg» hjem til Foldvik. Der ble de mottatt av nysgjerrige naboer som ville se den nye båten. 

Annonse

«Odd Lundberg» er en 69,99 meter lang og 15,20 meter bred kombinert snurper/tråler, bygget av Karstensens Skibsværft i Skagen.  Fartøyet erstatter den gamle «Odd Lundberg» som ble bygget i 2003. Dette er rederiets fjerde nybyggprosjekt. Kontrakten mellom det danske skipsverftet og rederiet ble inngått i juni 2017.

Selve skroget ble bygget ved Remontowa Shipbuilding i Gdansk, Polen. I mars ble det slept til Skagen for ferdigstilling der. Mindre enn èn måned etter at skroget ble sjøsatt. Designet er Karstensens eget. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Odd Lundberg» 
  • Verft: Karstensen Skibsværft, Remontowa Shipbuilding i Gdansk (skrog)
  • Byggenummer: 444
  • Design: Karstensens Skibsværft
  • Lengde: 69,99 meter
  • Bredde: 15,20 meter
  • Tonnasje: 2650
  • IMO-nummer: 9840051  
  • Rederi: Odd Lundberg AS
  • Motor: MAN 6L32/44 kW
  • Thrustere: Brunvoll Volda
  • Generator: 1x QSK 992 kW og 2x QSK 567 kW
  • Kraner: Triplex fra MacGregor
  • Elektrisk Installasjon: KS Elektro
  • Dekksmaskineri: Rapp Marine
  • RSW-Anlegg: 2x 100 kW fra Johnson Controls
  • Vakuumanleg: Cflow

Rederiet har vært opptatt av innovative løsninger og det er lagt stor vekt på å optimere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for besetningen. I tillegg har det vært et stort fokus på skrogutforming med tanke på lavest mulig drivstofforbruk. «Odd Lundberg» er også utrustet med varmegjenvinningsanlegg fra alle motorer, elektriske vinsjer, elektrisk fiskepumpe samt flere andre tiltak for å sikre lavest mulig energiforbruk.  

Familierederiet Odd Lundberg ble stiftet i 1918, og er i dag drevet av tredje generasjon Lundberg med brødrene Tore og Geir, hvor sistnevnte er daglig leder. I tillegg seiler Geirs to sønner i rederiet. Mats som skipper og Stian som maskinsjef. De to har også fulgt byggeprosessen tett i Danmark.

Utstyr:

«Odd Lundberg» er utstyrt med en MAN 6L32/44 kW hovedmotor, og hjelpemotorer fra Cummins. Henholdsvis 1x QSK 992 kW og 2x QSK 567 kW. Thrustere er fra Brunvoll Volda. Styremaskinen er 1x R-R Tennfjord SR772. Sidepropeller er 2x Brunvoll FU-63-LTC31750. Dekksmaskineri er fra Rapp Marine. De har også levert alt av fiskepumper.  

Kraner er av typen Triplex fra MacGregor. Elektronisk utrustning er levert av Simrad,

Scanmar og Furuno Sverige og installert af KS Elektro.

Vinsjer er levert av Rapp Marine. Foto: Kent Bandholm
Vinsjer er levert av Rapp Marine. Foto: Kent Bandholm

RSW-anlegget er 2x 100 kW fra Johnson Controls, mens vakuumanlegget kommer fra Cflow. Trålblokker kommer fra Brødrene Markussen, mens anker og kjetting er levert av Sotra Anchor & Chain. 

Innredningen er gjort av Maritime Montering, med møbler fra Ekornes. 

Bunnen er malt med silikonmaling fra International Marine. Den er ekstra miljøvennlig og gir også en driftsmessig fordel. 

Lastekapasiteten til det nye fartøyet er 2050 m3